Als je in de race bent voor een kostbaar project waarbij het langere tijd zal duren om tot zaken te komen, is het slim om vroegtijdig je orderkans in te schatten. Dat kan op twee manieren.
Als je niet snel je orderkans, jouw verkoopmogelijkheden kunt inschatten, loop je het gevaar je krachten te zeer te versnipperen en teveel tijd te steken in een kansloos project of in een project met slechts heel weinig kans op een order. Die orderkans kun je op twee manieren inschatten:
Deze vragen zijn er op gericht zodanige informatie los te krijgen van de klant dat je van tevoren een goed beeld hebt van je verkoopkansen. Er zijn drie soorten vragen voor die je daarvoor kunt gebruiken:
Hieronder enkele voorbeelden van vragen uit elke categorie:
De ervaring is dat een klant maar zelden niet wil reageren op een directe vraag. Mocht hij aarzelen als je bijvoorbeeld vraagt: "Hoeveel procent kans geeft u mij voor deze opdracht?", lach hem dan vriendelijk toe en zeg: "Nee, serieus, hoe zou u zuiver gevoelsmatig mijn kansen inschatten? Op die manier kun je een 'harde' vraag vervangen door een 'zwakke' emotionele vraag.
We hebben ook de exceltool Orderkans berekenen voor je waarmee je op een eenvoudige wijze de orderkans kunt 'berekenen'. Je beantwoordt zes meerkeuze vragen en de tool laat zien of je weinig, gemiddeld of veel kans op de order hebt. [