Voordat je een offerte maakt, moet je wel een potentiële klant hebben. Hoe maak je reclame die ook voor de MKB-ondernemer betaalbaar is?
Dat is toch niet nodig? “Goede wijn behoeft geen krans” is een uitdrukking van menig ondernemer die zegt geen reclame te hoeven maken. Dat zijn dan meestal ondernemers die genoeg werk hebben. Dat zijn óók die ondernemers die als het slechter gaat hals over kop met hun marketing aan de gang gaan. Ze komen er dan pas achter dat behalve in hun directe omgeving niemand hun bedrijf kent. Vaak is het dan al te laat … Communiceren met je doelgroep. Reclame maken is een manier van je doelgroep laten weten wie je bent en wat je doet. Je doelgroep is het deel van de markt dat in aanmerking komt voor jouw producten of diensten.
Niet iedereen hoeft een hele pagina in de Telegraaf af te huren. Er zijn meer dan voldoende betaalbare manieren om reclame te maken. Als je maar slim bent.
Voor goede ideeën kun je gelukkig op internet terecht. KlantVisie is een online magazine met talloze reclametips. En ... het is helemaal gratis. Het betaalmodel zijn de advertenties waarvan wordt gehoopt dat je er zo nu en dan op klikt. De meest gelezen rubriek is de Top 100 van Reclame-ideeën. In alle artikelen worden tips gegeven hoe je ermee verder kunt, wat het kost of bij wie je terecht kunt.
Alle tips zijn handig gerangschikt in rubrieken:
Zakendoen zonder reclame maken is als lonken naar een meisje in het donker. Jij weet wat je doet, maar verder weet niemand dat.
Stuart H. Britt