Er wordt meer en meer online besteld en de regels voor het kopen op afstand zijn in de loop der tijd dan ook aangepast. Hoe zit het alweer? Waar moet u zich als verkoper aan houden als u aan consumenten online verkoopt?
Koopt een consument iets via jouw webwinkel? Dan is er sprake van kopen op afstand. Dat geldt óók als er iets gekocht wordt via een bestelbon in bijvoorbeeld een krant of een tijdschrift of als er telefonisch een bestelling wordt geplaatst. Ook online is er gewoon sprake van een koopovereenkomst, maar omdat er geen sprake is van persoonlijk contact (het is op afstand) gelden er extra regels.
Alleen BtC. Er is alleen sprake van kopen op afstand als u als bedrijf/ondernemer aan een consument verkoopt; business to consumer dus.
Het Wetboek voor webwinkels van Charlotte Meindersma wijs je in begrijpelijk taal de weg in de juridische regels voor de webwinkel (€ 22,95).
De consument heeft recht op een bedenktijd van 14 dagen. Die gaat in op het moment dat het product geleverd wordt. Men heeft dan recht om het product zónder opgaaf van redenen te retourneren. Men hoeft jou dus niet officieel in gebreke te stellen, zoals dat anders wel hoort. Er zijn ook uitzonderingen; zie hiervoor onze checklist Koop op afstand.
In oktober 2024 deed de Hoge Raad uitspraken over de bestelknop in een webwinkel. Volgens Europees consumentenrecht moet het op niet voor misverstand vatbare wijze voor de consument duidelijk zihn dat door op de bestelknop te klikken er een betalingsverplichting wordt aangegaan. 'Bestellen' is volgens de Hoge Raad niet duidelijk genoeg. Lees hier wat er nog meer niet goed is en ... wat wel.
Retourneren. Er geldt weliswaar een bedenktijd van 14 dagen, maar dan moet je de consument wel goed informeren over de wijze van retourneren; anders geldt een bedenktijd van maar liefst één jaar. Je moet de verkoopprijs én alle kosten vergoeden.
Wil je dat de consument de verzendkosten voor het retoursturen moet betalen, dan moet je dat vóór de aankoop duidelijk maken. Maar daarmee bent je er nog niet ...
Gegevens op de website. Tegenwoordig moet je je echte naam en adres vermelden. Verder onder andere ook je telefoonnummer, e-mailadres, KvK-nummer, btw-nummer, de leveringswijze, de door jou geleverde service, je privacyverklaring én uiteraard de prijs, inclusief btw en eventuele bijkomende kosten.
Bestelprocedure. De bestelknop moet zo zijn ingericht dat meteen duidelijk is er dat er een bestelling met een betaalverplichting wordt aangegaan. Eventuele aanvullende aankopen mogen niet van tevoren worden aangevinkt. Stuur zo snel mogelijk de koopovereenkomst toe.
Na de verkoop. Meldt welke klachtenprocedure er is, en hoe men aan een retourformulier kan komen.
Deze regels gelden uiteraard ook als je zelf een website met een webshop maakt. Kies je daarbij voor een bepaald platform, ga er dan niet zomaar van uit dat de aanbieder van dat platform dat allemaal voor jou regelt.
Als ondernemer bent je sowieso verplicht om op je website te melden hoe u met bepaalde zaken omgaat.
Cookies. Deze mag je niet altijd zomaar gebruiken. Voor sommige soorten cookies heb je soms of altijd toestemming nodig van je onlineklant.
Privacyvoorwaarden. Je bent verplicht je onlineklanten te informeren wat je precies doet met hun gegevens. Welke gegevens verzamel je en wat doe je hiermee? Denk hierbij ook aan het verzamelen van geboortedata van je klanten om ze een verjaardagskorting cadeau te doen. Leg dit schriftelijk vast in je privacyverklaring en plaats deze op je website.
Voor de online verkoop aan consumenten gelden speciale regels die in de loop der jaren sterk zijn gewijzigd. Bovendien gelden er nog allerlei andere verplichtingen. Onze checklist helpt je bij het checken van je website/webshop en verkoopproces.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay