Aankondigen nieuwe website – hoe doe je dat (niet)?

Online reclame maken

Eindelijk is de nieuwe website klaar. Het heeft veel geld en tijd gekost. Nu vraag je je af: het aankondigen van de nieuwe website, hoe doe je dat?


Aankondigen van nieuwe website

Dit zal je zelf ook wel vaker gezien hebben. Op sociale media, in nieuwsbrieven, enz. “Wij hebben een nieuwe website! Neem snel een kijkje en laat ons weten wat je ervan vindt.” Of: “Met trots kondigen wij onze nieuwe website aan.” De vraag is echter: kan dat, behalve collega’s, vrienden en familie, eigenlijk wel iemand wat schelen?

Een nieuwe website? Boeien...

Alleen heel goede en betrokken relaties interesseert het iets als je een nieuwe website hebt. Uiteraard familie en vrienden, maar ook collega-ondernemers uit je netwerk en wellicht ook heel goede klanten en leveranciers. En … concurrenten vinden dat wellicht ook interessant.

Maar de belangrijkste groep waar je de nieuwe website voor hebt gelanceerd, interesseert het helemaal niks. Dat zijn je toekomstige klanten.

Je toekomstige klanten

Jouw toekomstige klanten kennen jou en je bedrijf nog helemaal niet. Ze zijn per definitie (nog) niet in jou geïnteresseerd. En dus ook niet in het feit dat jij een nieuwe website hebt.

Dat geldt bovendien vaak ook voor bestaande klanten. Die willen wellicht wel graag jouw nieuwe content leren kennen, maar een nieuwe website niet direct.

Dus hoe kondig je nu wel je nieuwe website aan?

Vertel je toekomstige klanten én je huidige netwerk WAT er nieuw is aan je website! En WAT je (potentiële) klant daaraan heeft. Wat daar is wel interesse voor. In de WIFM: de What’s In It For Me. In de wat-heb-ik-daaraan? Enkele voorbeelden:

Komt het zien!
Ons assortiment is nu uitgebreid met ABC.

Onze website is nieuw!
Je kunt nu nog eenvoudiger bestellen.

Onze website is vernieuwd: nu met de nieuwste collectie 2021!

Vanaf 1 april 2021 vind je u nu ook verkoop- en reclametips op onze website.
Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Hoeveel gas geef jij?

Hoelang en hoe hard je moet roepen dat je een nieuwe website hebt en wat de voordelen daarvan zijn, hangt o.a. van de volgende zaken af:

  • Ben alleen jij enthousiast? Of is het ‘nieuwe’ ook echt nieuw? En dus ook echt vermeldenswaardig? Zo niet, besteedt er dan ook geen tijd en aandacht aan.
  • Is het nieuwe beperkt, maar wel interessant voor je (potentiële) klanten? Vermeld dit dan subtiel onder je e-mailberichten, op je sociale media, in je nieuwsbrieven, je facturen, enz.
  • Is het echt groot nieuws, overweeg dan een speciale (e-)mailing.

 

Nog even dit

Denk aan de wijze waarop je je nieuwe website gaat aankondigen al vanaf het moment dat je zelf een nieuwe website maakt, of vertel het de websiteontwikkelaar als je het maken van je nieuwe site hebt uitbesteed.

 

Kondig niet alleen maar aan dat je een nieuwe of vernieuwde website hebt, maar vertel ook wat de voordelen voor de klant zijn. Die wil weten wat hij/zij eraan heeft.

 

 

Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay