Als u een klacht niet goed afhandelt, stijgt het zogenaamde ‘churn-risico’ met factor 6 (‘churn’ is het aantal klanten dat u in een bepaalde periode verlaat). Handelt u een klacht daarentegen positief af, dan daalt het churn-risico met factor 3. Hanteer deze checklist om uw klachtenbeleid te evalueren.
Het is zaak om goed met klachten om te gaan. Dat betekent echt niet altijd dat u de klant zijn zin moet geven. Een klachtenbeleid kan helpen.
1. Algemeen belang van het klachtenbeleid
- Het streven om klanten tevreden te stellen heeft in ons bedrijf de hoogste prioriteit.
- Managers en medewerkers van ons bedrijf grijpen klachten aan als een kans.
- Doelstellingen en taken van het klachtenbeleid zijn duidelijk en helder omschreven.
- Leidinggevenden maken regelmatig tijd vrij om klachtenbrieven te lezen en te beantwoorden.
- Klachtenrapporten hebben een hoge prioriteit tijdens managementvergaderingen.
2. Stimuleren dat klachten worden geuit
- Wij willen dat zo mogelijk álle ontevreden klanten met hun klachten naar buiten komen.
- Wij stimuleren klanten om, als ze niet tevreden zijn, met een klacht bij ons te komen.
- Klanten weten precies tot wie ze zich moeten wenden als ze een klacht willen indienen.
- Wij maken het voor de klant eenvoudig om met een klacht te komen (bijvoorbeeld door het meesturen van een antwoordkaart of door een voordelige, telefonische helpdesk).
- De hulpbronnen van het klachtenmanagement worden aangepast aan de communicatiewensen van de klanten.
3. Het indienen van klachten
- Alle klanten die met klachten komen, krijgen meteen - bij het eerste contact - te horen dat het bedrijf uiterst serieus zal proberen het probleem op te lossen en de klant weer tevreden te stellen.
- Alle medewerkers die worden geconfronteerd met een klacht, voelen zich verantwoordelijk voor de oplossing.
- Alle ontvangen klachten worden snel en adequaat doorgespeeld aan degenen die daarvoor verantwoordelijk zijn.
- Bij het aanhoren van klachten worden de noodzakelijke gegevens volledig en juist genoteerd.
- Er bestaan goed gestructureerde formulieren en computerschema’s voor het noteren van klachten.
4. Het afhandelen van klachten
- Voor de afhandeling van klachten beschikken wij over duidelijke richtlijnen die geen aanleiding geven tot misverstanden.
- De verantwoordelijkheden voor het hele klachtenbeleid alsmede voor onderdelen hiervan zijn duidelijk omschreven.
- Er zijn afhandelingsschema’s en/of klachtenkaarten beschikbaar (ook qua tijd) met betrekking tot de behandeling van klachten.
- Als het tijdschema niet wordt aangehouden, volgt er een interne waarschuwing.
- Wanneer er aanzienlijke vertragingen optreden, worden de klachten automatisch doorgegeven aan een superieur.
5. Reacties op klachten
- Alle klagers ontvangen een ontvangstbevestiging en een eindreactie, alsmede - indien nodig - een tussentijds bericht.
- Voor het verzenden hiervan bestaan duidelijke tijdsvoorschriften (tijdschema’s).
- De antwoorden aan de klanten zijn gepersonaliseerd en gaan in op de specifieke omstandigheden van het betreffende geval.
- De antwoorden bevatten excuses en er wordt spijt betuigd voor de overlast die de klant heeft ondervonden.
- Klagers wordt een eerlijke oplossing van hun probleem geboden.
6. Beoordeling van klachten
- Het aantal binnengekomen klachten wordt regelmatig in kwantitatief (en kwalitatief) opzicht geanalyseerd.
- De beoordeling vindt plaats per categorie, bijvoorbeeld per groep klanten, groep producten, qua probleem en qua tijd.
- Belangrijke problemen van klanten worden onderworpen aan een grondige analyse.
- Systematisch wordt geprobeerd om problemen in de toekomst te vermijden (bijvoorbeeld door het inzetten van planningsmethoden en teams die verbeteringen aanbrengen).
- De belangrijkste resultaten van de klachtenbeoordeling worden regelmatig weergegeven in rapporten, zowel wat doelgroepen betreft als qua tijdsaspect, oplossingen en kosten.
7. Klachtenbeleid - controle
- De snelheid van maatregelen waarmee problemen worden opgelost, wordt systematisch geanalyseerd.
- Regelmatig wordt er gecontroleerd of men zich aan deze voorschriften houdt.
- Regelmatig wordt er gepeild in welke mate klagers tevreden zijn over de afhandeling van klachten.
- Er wordt aandacht gegeven aan de kosten en het rendement van het klachtenbeleidsysteem.
8. Personeelspolitieke aspecten van het klachtenbeleid
- Er bestaan heldere en duidelijke gedragsvoorschriften ten aanzien van het contact tussen medewerkers en klanten die met klachten komen.
- Medewerkers gaan niet direct bij het uiten van de klacht in de verdediging.
- Medewerkers worden getraind om op de juiste wijze met dergelijke situaties om te gaan.
- Medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van klachten, worden intensief ingelicht over methoden, verantwoordelijkheden en de gebruikte technologie.
- Medewerkers die het contact met klanten onderhouden, hebben een grote mate van vrijheid van handelen ten aanzien van het oplossen van problemen.
- Klantgericht probleemoplossend gedrag wordt gestimuleerd met een premiesysteem.
9. Organisatorische aspecten van het klachtenbeleid
- Er bestaat een klachtenafdeling (klantenservice).
- Er bestaat een efficiënte werkverdeling tussen de gecentraliseerde en de gedecentraliseerde klachtenafhandeling.
- De klachtenafdeling heeft volledige bevoegdheden voor wat betreft het beantwoorden van alle van de klant ontvangen brieven, telefoontjes, e.d.
- De bevoegdheden van de klachtenafdeling zijn, in verhouding tot andere bedrijfsafdelingen, duidelijk geregeld.
- Er bestaan voor het klachtenbeleid duidelijke taakomschrijvingen en er is een exact gedefinieerde budgetverantwoording.
10. Technologische aspecten van het klachtenbeleid
- Om efficiënt alle taken af te handelen, wordt er gebruikgemaakt van een computergestuurd programma klachtenmanagement.
- Het toegepaste computerprogramma bevat een snelle en gestructureerde inbreng van gegevens terwijl de klant zijn klacht uit.
- Het gebruikte programma maakt het mogelijk de hele gang van zaken automatisch op te slaan.
- Het programma bevat veelomvattende beoordelings- en controle-elementen.
- De technologie maakt consistent deel uit van een omvangrijk klachtenbeleidsconcept.
11. Uw bedrijfsspecifieke punten
- ____________________________________________________
- ____________________________________________________
- ____________________________________________________
- ____________________________________________________
- ____________________________________________________
- ____________________________________________________
- ____________________________________________________
- ____________________________________________________
- ____________________________________________________
Afbeelding van Ryan McGuire via Pixabay