We schreven al eerder over offertesoftware. Het gebruik van offerteprogramma’s kent plussen en minnen. Even kort samengevat, offertesoftware kan:
Er is allerlei verschillende soorten offertesoftware in de markt. Van boekhoudprogramma’s t/m gespecialiseerde software. Hieruit kiezen is nog niet zo eenvoudig. De allerbelangrijkste vragen die je je moet stellen zijn:
De term offerte wordt niet in de wet genoemd. In de wet praat men wel over een aanbod. Als dat aanbod wordt aanvaard, is er sprake van een overeenkomst. Wij vinden dat een offerte een commercieel, schriftelijk aanbod is. Dat bevat niet alleen allerlei technische specificaties, levertijden, prijzen, enz., enz., maar met name ga je in je offerte (offertebrief) in op de klantvraag. En dáár knelt met offertesoftware nou net de schoen.
Offertesoftware moet je de gelegenheid geven om zelf een tekst te schrijven. Daarin ga je o.a. op de klantproblematiek, hoe jij hem daarmee kunt helpen en wat de voordelen zijn als de klant jou dat laat doen. Inspelen op de specifieke klantproblematiek kan software niet. Maar tijden veranderen …
Er is nu offertesoftware van Offorto. Met behulp van kunstmatige intelligentie zou men automatisch offerteteksten kunnen schrijven. Tsja … nu staat de techniek voor niets en de ontwikkelingen gaan erg hard. Vooral op het gebied van AI. Je kunt weliswaar een behouden iemand zijn, maar je moet wel op de hoogte blijven en open staan voor dit soort ontwikkelingen. Want voordat je het weet, gebeuren er dingen waarvan je (voorheen) dacht het niet mogelijk zou zijn.
Twijfels over standaardteksten. Toch… hebben we op dit moment nog grote twijfels over het automatisch laten schrijven van offerteteksten. Op de video-demo van Offorto zien we dat er offerteteksten worden geschreven, die toch wel heel standaard overkomen.
Inspelen op de behoefte achter de behoefte. Je kent ongetwijfeld het voorbeeld van de timmerman die een boormachine wil kopen. Heeft die behoefte aan een boor, óf aan een gat? Offertesoftware kent nooit de behoefte áchter de behoefte. Héél misschien dat er zoveel data in de offertesoftware zitten, dat als je ‘boormachine’ intypt er een tekst uitrolt die voor een deel van je doelgroep inspeelt op hun problemen en behoeften, wie weet… Wij hebben op dit moment echter nog onze twijfels. Als je voor twee verschillende klanten de software gebruikt, komen er dan ook twee verschillende offertes uitrollen? Of zijn alleen de namen en contactgegevens verschillend?
Wij hebben op dit moment nog grote twijfels aan de effectiviteit van automatische offerteteksten. Ook als die met kunstmatige intelligentie tot stand komen. We laten ons echter graag overtuigen…
Afbeelding van Computerizer via Pixabay