U maakt zo nu en dan reclame, maar nu is het moment aangebroken dat u echt meer klanten en meer orders of opdrachten nodig heeft. Dus u schakelt een reclamebureau in. Hoe pakt u dat aan?
Een reclamebureau zal willen weten wat u wilt bereiken. Voordat de ‘creatievelingen’ aan het werk gaan, moet er tenslotte eerst een plan worden gemaakt. Grote ondernemingen laten eerst (consumenten)-onderzoek doen en bepalen dan hun doelstellingen. Voor kleinere ondernemingen is dat vaak niet weggelegd. Dan helpt het om onderstaand grondschema te gebruiken. Stel u zelf achtereenvolgens alle vragen en bepaal wat uw doel gaat worden.
Uw reclamedoel bepalen
Tip. Bepaal uw doel en praat er met uw reclamebureau over. Zij zullen u verdiepingsvragen gaan stellen om uw doel 100% zuiver te krijgen en om er ook doelstellingen aan vast te hangen.
De Nederlandse marketinghoogleraar Giep Franzen heeft ooit zeven reclamedoelen omschreven. Wellicht dat die u ook kunnen helpen bij het omschrijven van úw reclamedoel.
Het reclamebureau moet u, uw onderneming en uw producten of diensten héél goed leren kennen. Het is uw taak om het reclamebureau te briefen. Een goed startpunt daarvoor is het doel dat u met bovenstaand grondschema heeft bepaald en de vragen die het bureau u stelt. Tip. Hanteer onze checklist ‘Reclamebureau briefen’ om kostbare tijd te besparen. Ter voorbereiding vult u van tevoren deze checklist in. Het zet u aan het denken, u houdt het bureau ermee scherp én bespaart dure uren.
Download de Checklist ‘Reclamebureau briefen’.
De meeste MKB-ondernemers kiezen een bureau in de buurt. Een bureau dat bij hen in de wijk, dorp of stad gevestigd is en waar ze van andere ondernemers goede dingen van hebben gehoord. Of waarvan ze de eigenaar of een medewerker ergens ontmoet hebben. Uw gevoel bij een kennismakingsgesprek moet natuurlijk goed zijn. Tip. Zit u in een business waarvoor er met name online reclame gemaakt moet gaan worden? Dan ligt een bureau dat is gespecialiseerd in online marketing voor de hand.
Online of traditioneel? Maar opgelet: veel online marketingbureaus zullen roepen dat de traditionele manier van reclame maken achterhaald is. Maar niets is minder waar. Online reclame kan weliswaar doelgerichter worden ingezet en de resultaten kunnen beter worden gemeten, maar een advertentie in het lokale suffertje kan ook nog steeds heel goed werken.
Een goed reclamebureau …
Bent u op zoek naar extra zekerheid? Kies dan een reclamebureau dat lid is van de VEA (vereniging van communicatie-adviesbureaus) of van IAB Nederland (dé onafhankelijke branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie). Let op. Dit betekent niet dat bureaus die nergens bij zijn aangesloten geen goed werk zouden kunnen leveren. Vaak betreft het de wat kleinere bureaus die geen hoge contributies willen betalen (resp. € 2.998 en € 2.425 per jaar).
Het kan nooit kwaad om met meerdere bureaus kennis te maken. Als er veel geld mee is gemoeid, dan kunt u een pitch, een bureaucompetitie uitschrijven. Maar opgelet… u vraagt heel wat van het bureau. Het kost hun veel tijd en het moet ook de moeite waard zijn. Vaak worden voor de verliezende bureaus de kosten (deels) vergoed. Tip. Gebruik desgewenst de Pitch-code van de VEA. Die bevat vijf uitgangspunten voor een professionele pitch, maar u bent niet verplicht u hieraan te houden.
Omschrijf altijd eerst het doel van je reclameboodschap op basis van het grondschema uit dit artikel. Om een reclamebureau te briefen, kunt u onze checklist gebruiken.