Bussen, trams en metro

Media - Buitenreclame

Ook bussen, trams en metro’s bewegen en profiteren van dit voordeel als reclamemedium. Bussen en trams zijn daarbij sterk aanwezig in het stadsbeeld, maar ook op de hoofdwegen daarbuiten. U kunt hiermee ook regionaal en landelijk reclame maken en dat maakt het interessant voor tijdelijke acties en aankondigingen. De meeste vervoersmaatschappijen verhuren de ruimte op en/of in de bussen, trams of metro’s voor reclamedoeleinden. Dat doen ze dan niet rechtstreeks, maar via een exploitant.

Busreclame

Een bus rijdt gemiddeld 10 uur per dag en legt gemiddeld 2.100 km per week af. Het aantal kilometers hangt natuurlijk sterk af van de route die de bus volgt: in de stad en/of op het platteland. De bus komt op veel plaatsen, in de polder, op het platteland, in dorpen en steden en is daarmee een massamedium.

Voorbeeld. Een startende makelaar in Den Bosch wilde adverteren in kranten, maar vond dat hij dan onder de andere makelaars te weinig opviel. Dus maakte hij reclame op de achterkant van enkele bussen tijdens de carnavalsdagen (veel mensen op straat). Al snel wisten meer klanten hem als startende makelaar te vinden.

De marktkleider. Marktleider op het gebied van busreclame in Nederland is CBS Outdoor. U kunt bij deze landelijke leverancier kiezen uit diverse buspakketten: zowel nationaal als regionaal en stedelijk. Daarbij kunt u kiezen uit 7 bestickeringsvormen (Side Vue, Basic Vue, Back Vue, Clear Vue, Full Vue en Streetliner en Company). Deze vormen variëren van alleen de achterkant van de bus tot ook de bovenkant en een gedeelte van of de gehele zijkant. Verder heeft u de keuze uit een campagneperiode van 2, 4, 6, 8, 13, 26 en 52 weken.

Tram- en metroreclame

Tramreclame is vooral interessant om voetgangers in grote stadscentra te bereiken. Bij OVMedia kunt u o.a. tram- en metroreclame inkopen voor Amsterdam-stad, Amsterdam Zuidoost en Amstelveen. U kunt kiezen uit diverse pakketten, die variëren in aantal voertuigen en aantal lijnen.

Bij CBS Outdoor kunt u tramreclame inkopen voor de steden Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam, waarbij u uit 3 bestickeringsvormen kunt kiezen. De campagneperiode varieërt van 4, 13, 26 tot 52 weken.

Voordelen

Bereik. Met reclame op bussen en trams haalt u in een paar weken tijd een groot bereik.

Impact. Door de beweging valt uw advertentie meer op dan statische buitenreclame.

Segmentatie. U kunt door de juiste pakketten te selecteren per regio adverteren en dus heel gericht.

Actiematige inzet. Reclame op bussen en trams is zeer geschikt voor openingen, opendagen, acties en evenementen, omdat er in een korte tijd veel mensen worden bereikt in een bepaalde regio.

Nadelen

Vluchtig medium. De boodschap is vluchtig. Zorg dus voor een korte boodschap en een makkelijk te onthouden of te noteren telefoonnummer en websitenaam.

Kosten. De inzet van dit medium is redelijk duur, maar waarschijnlijk ook weer goedkoper dan u denkt.

Bereik

CBS Outdoor geeft aan dat ‘bestickerde’ autobussen gedurende 13 weken in één regio gemiddeld 67.000 mensen van 13 jaar of ouder bereiken en dat zij uw reclameboodschap gemiddeld 35 keer zien. Indien u kiest voor de regio die de gehele Randstad dekt, komt u op een bereik van circa 6 miljoen mensen van 13 jaar en ouder (= circa 37,5% van de Nederlandse bevolking). U haalt hiermee in het betreffende gebied een nettobereik van 70,6 % en een gemiddelde contactfrequentie van 6 per 2 weken.

Onderzoek door de dienst Ruimtelijke Ordening van Amsterdam geeft de volgende cijfers over de tram en metro in Amsterdam: ca. 400.000 reizigers per dag, waarvan 62% tussen 18 en 45 jaar is. 57% is vrouw, 44% werkt en 22% studeert. 49% reist met een strippenkaart; dat zijn incidentele reizigers. Dat levert iedere dag 220.000 potentiële contacten op. De gemiddelde reistijd in de tram is 9 minuten en in de metro 11 minuten.

 

Download het onderzoek Transport en mobiliteit  van het Centraal Bureau voor de Stastistiek

 

Kostprijs

De mogelijkheden zijn talrijk. Informeer naar de tarieven van de verschillende bus-, tram-, metropakketten bij:

  • CBS Outdoor (landelijk) (http://www.cbsoutdoor.nl - tel.nr. 020 – 562 05 62) of
  • OVMedia (Amsterdam, Utrecht, Den Haag) (http://www.ovmedia.nl -
    tel.nr. 075 - 621 97 37).

 Voorbeelden. Binnen de Randstad 5 bussen voor 4 weken inzetten met Side Vue bestickering kost u via CBS ongeveer 5 1.880,- en voor 8 weken € 3.095,-.

Een nationale buscampagne van 2 weken (met meest simpele bestickering aan de zijkant) kost u al gauw circa € 81.000,- voor 600 vlakken/bussen (CBS). U krijgt daarvoor wel een nettobereik van 71,0% met een gemiddelde contactfrequentie van 10,2 (bereikte personen 13*9.397.000).

Een tram voor 13 weken bestickeren (gehele tram bestickerd) kost u in Den Haag of Rotterdam € 25.750,- (Company Vue) en voor 52 weken € 48.410,-.

Via OVMedia kost busreclame (middels een maxibanner) voor 5 bussen € 2.772,- voor
2 weken en € 3.591,- voor 4 weken. Daarnaast bieden zij ook A3-posters in de bussen aan vanaf € 15,- per week (1 ex.) met een minimumafname van 30 stuks.

(Alle genoemde prijzen zijn exclusief ontwerp- en drukkosten van de bestickering en zijn gebaseerd op de tarieven van 2008.)

Tips

☞ Bepaal eerst voor uzelf in welke regio u bus-, tram- of metroreclame wilt inzetten en vergelijk vervolgens de tarieven van de aanbieders. Deze verschillen namelijk afhankelijk van het pakket dat u kiest.

☞ Neem in uw ‘rijdende reclame’ altijd uw contactgegevens op, bijvoorbeeld een 0800- nummer en een website, die voorbijgangers makkelijk kunnen onthouden of noteren.

Conclusie

Reclame op de bussen, trams en metro’s is erg goed om uw actiematige boodschap, opendag, opening of evenement snel kenbaar te maken aan een groot publiek in uw regio. Reclame op bussen is bovendien minder duur dan u wellicht denkt.

 

© Indicator