Dagbladen update december 2017

Printreclame

Update – Dagbladen december 2017

Met dagbladen bedoelen we de kranten die dagelijks verschijnen en die via een abonnement (papieren versie of krant op internet) of via de krantenwinkel/kiosk los worden verkocht. Er moet meestal voor betaald worden en ze bevatten hoofdzakelijk nieuwsfeiten.

Deze update hoort bij het artikel "Reclame maken in dagbladen".

Soorten dagbladen

Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen landelijke dagbladen (zoals De Volkskrant, NRC Handelsblad, De Telegraaf, Het AD), regionale dagbladen (zoals De Limburger, De Gooi- en Eemlander, Het Haarlems dagblad, BN/De Stem, Het Eindhovens Dagblad). Van de gratis ochtendtabloids Metro, Spits en

De Pers die worden verspreid op onder meer trein-, metro- en busstations, is alleen Metro nog over.

Met Metro worden met name de jongeren (18- tot 34-jarigen) bereikt, een belangrijke doelgroep die voor de reguliere dagbladen steeds meer verloren gaat.

Multimediaal

Een dagblad bestaat niet langer meer uit een gedrukte krant die thuis wordt bezorgd of in de kiosk te koop wordt aangeboden. De uitgevers bieden tegenwoordig ook nieuws-apps en nieuws-sites. Er zijn allerlei abonnementen mogelijk. Weekend- en weekabonnementen voor papieren en digitale versies en combinaties van online en papier.

Zaterdagedities

De zaterdageditie blijft heel populair. Deze editie trekt bij AD, NRC Handelsblad, De Telegraaf en de Volkskrant honderdduizenden extra lezers. De zaterdagkrant wordt steeds vaker gelezen in combinatie met digitaal nieuws gedurende de week.

Leveranciers

Per 1 januari 2014 is Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen opgehouden te bestaan. De website wordt niet meer geactualiseerd. Een aantal activiteiten is voortgezet door NPD Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor de Nederlandse nieuwsbedrijven (http://www.ndpnieuwsmedia.nl/). De Cebeco Tariefcalculator waarmee een brutoberekening gemaakt kan worden van de gewenste dagbladplaatsingen is helaas niet meer actief.

BDU Media (http://www.bdumedia.nl/)

• Barneveldse Krant.nl (krant, nieuwssite) - http://www.barneveldsekrant.nl/index.htm

Concentra Media Nederland

• Dagblad De Limburger (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.limburger.nl/
• Limburgs Dagblad (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.limburger.nl/

Erdee Media Groep (http://www.erdeemediagroep.nl/bedrijfsbreed)

• Reformatorisch Dagblad (RD.nl) (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.refdag.nl/

FD Mediagroep (http://www.fdmg.nl/)

• het Financieele Dagblad (fd.) (krant, nieuwssite, nieuws-app) – https://www.fd.nl

NDC Mediagroep (http://www.ndcmediagroep.nl/)

• Friesch Dagblad (krant, nieuwssite ) - http://www.frieschdagblad.nl/
• Leeuwarder Courant (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.lc.nl/
• Dagblad van het Noorden (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.dvhn.nl/

Nedag Uitgevers (http://www.nedag.nl/)

• Nederlands Dagblad (krant, nieuwssite, nieuws-app) - https://www.nd.nl/

NRC Media (https://www.nrcmedia.nl/)

• NRC Handelsblad (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.nrc.nl/
• nrc.next (krant, nieuwssite, nieuws-app)

De Persgroep Nederland (http://www.persgroep.nl/)

• AD (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.ad.nl/
• Het Parool (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.parool.nl/
• PAPER (nieuws-app) - http://www.papermagazine.nl/
• Trouw (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.trouw.nl/
• de Volkskrant (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.volkskrant.nl/
• BN DeStem (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.bndestem.nl/
• Brabants Dagblad (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.bd.nl/
• Eindhovens Dagblad (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.ed.nl/
• de Gelderlander (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.gelderlander.nl/
• PZC (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.pzc.nl/
• de Stentor (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.destentor.nl/
• Tubantia (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.tubantia.nl/

Telegraaf Media Groep (TMG - http://corporate.tmg.nl/)

• Metro (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.metronieuws.nl/
• De Telegraaf (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.telegraaf.nl/
• De Gooi- en Eemlander (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.gooieneemlander.nl/
• Haarlems Dagblad (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.haarlemsdagblad.nl/
• Noordhollands Dagblad (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.noordhollandsdagblad.nl/
• Leidsch Dagblad (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.leidschdagblad.nl/
• IJmuider Courant (krant, nieuwssite, nieuws-app) - http://www.ijmuidercourant.nl/

Weekbladpers Media (WPG Media - http://www.wpg.nl/uitgeverijen/tijdschriften/Weekbladpers-Media-1.htm)

• Vrij Nederland (opinieweekblad, website, app) - https://www.vn.nl/

Bereik

Bereik
Allen 13+ Man Vrouw 13-19 20-34 35-49 50-64 65+
x 1000 6.583 3.470 3.112 443 908 1.259 1.931 2.041
% 45,9 49,0 42,9 31,3 29,1 36,4 55,8 70,8

Bereik landelijke dagbladen

Met het bereik van dagbladen te bepalen, meten we tegenwoordig zowel de papieren versies als de internetversies en apps. Het bereik wordt gemeten door de NOM (http://www.nommedia.nl/) en gepubliceerd in de NOM Printmonitor. Het NOM dashboard is een gebruiksvriendelijke tool die toegang biedt tot alle beschikbare bereiks- en oplagegegevens voor dagbladen, magazines, en vaktijdschriften.

 Bereik Dagbladen.jpg

Het bereik van de gedrukte dagbladen is in 2016 stabiel gebleven. Dagelijks leest 47% van de Nederlanders een gedrukt. De landelijke kranten hebben met een dagelijks bereik van 31% het grootste aandeel. De regionale titels bereiken bijna een kwart van de bevolking (23%). De gratis krant Metro behaalt 7,5% bereik en voegt bijna 4% toe aan het bereik van de betaalde kranten.

Doelgroepen samenstellen

In de NOM Doelgroepmonitor http://www.nommedia.nl/1851976/NOM-Doelgroep-Monitor.html zijn honderden variabelen beschikbaar om doelgroepen samen te stellen. Van duizenden consumenten is bekend welke media zij gebruiken, maar ook welke auto’s zij bezitten en welk broodbeleg er op tafel staat. Deze dienst is echter niet gratis en kost voor adverteerders maar liefst € 7.500 per jaar.

Bent u werkgever?

Dan is het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA - http://www.noa-onderzoek.nl/) wellicht interessant voor u. Hierin is zien hoe werknemers en werkzoekenden het best bereikt kunnen worden.

Meer informatie

Actuele cijfers vindt u op de website van de NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) (http://www.nommedia.nl) en interessant nieuws over de ontwikkelingen wordt gepubliceerd door SVJD (Stimuleringsfonds voor de journalistiek - ‘De stand van de nieuwsmedia’) (https://www.svdj.nl). De NOM publiceert de cijfers online op een zogenaamd ‘dashboard’. De uitgebreide versie is betaald, de beperkte versie is gratis: http://www.nommedia.nl/1851986/NOM-Dashboard.html

Wanneer inzetten?

Het is als bedrijf/adverteerder slim om in kranten te adverteren als men geloofwaardig wil overkomen, wil inspelen op de actualiteit en snel een groot bereik wil realiseren.