De show vormt een belangrijk onderdeel van uw jaarlijkse marketing- en verkoopplanning en u heeft daar behoorlijk wat budget voor gereserveerd. Het biedt u de gelegenheid om nieuwe leads en klanten te vinden.U hoeft niet alleen bezoekers naar uw stand te trekken, maar u moet ook de naam en branding van uw bedrijf goed onder voetlicht brengen. Zowel voor als na de show.
Vervolgens wilt u ook nog alle opgedane contacten goed opvolgen om de kansen op een verkoop te vergroten. Om dat idee, om uw wensen ook te realiseren, is een zorgvuldige planning en zijn effectieve uitgaven en hard werken vereist.
Weten welke relatiegeschenken effectief zijn, is lastig; tenzij u een promotiemarketing veteraan bent of in uw team heeft zitten. U moet zich dan bovendien ook nog afvragen op welke creatieve manier uw branding (uw merk, uw logo) moet gebruiken om van uw campagne een succes te maken. Tip. Dat is waar een promotiebureau u mee kan helpen; van schets naar productie.
Lees ook ons artikel "Premiums en promotieartikelen".
Een bureau dat zijn zout waard is, zal u kunnen vertellen welke soorten op maat gemaakte services en producten het beste zijn voor de specifieke context waar u ze voor nodig heeft. Of dit nu een beurs is of een leuk hebbeding voor medewerkers. Het bureau kan, of moet u kunnen, helpen met:
Natuurlijk kunt u 100 katoenen shirts inkopen en laten bedrukken, maar is dat iets dat uw publiek echt op prijs zal stellen? Veel premiums verdwijnen in een la onder in kast. Niet omdat ze niet goed zijn, maar omdat ze niet goed gekozen zijn. Het bureau moet met u mee kunnen denken.
Relatiegeschenkenleveranciers kunnen bijzondere dingen leveren. Dat kan een shirt van hoge kwaliteit zijn, dat duurzamer en aantrekkelijker is dan wat u zelf zou hebben besteld. Maar het kunnen ook producten zijn waar u nog nooit eerder aan gedacht heeft, zoals merkwaterflessen of golfballen. Een relatiegeschenk moet:
Relatiegeschenken zijn via Google snel gevonden. Maar u bent niet alleen op zoek naar een relatiegeschenk, maar ook naar advies en expertise. Bovendien is tijdwinst belangrijk, want de meeste ondernemers hebben het al druk genoeg.
Als u 100 eenvoudige pennen nodig heeft, is het allemaal niet nodig. Maar als u méér wilt en een bureau zoekt waar u voor langere tijd mee wilt samenwerken, nodig er dan drie uit voor een pitch. Vertel ze wat u, wanneer wilt bereiken. Als het goed is stelt men u veel vragen. Over wie de doelgroep is, welke ideeën u zelf heeft, enz. Tip. Als men naar uw budget vraagt, hou dan een grote marge aan, zodat u de beste voorstellen krijgt.
Deze drie voorstellen vergelijkt u vervolgens met elkaar. Denk daarbij niet alleen aan de prijs, maar ook aan:
Zoek een promotiebureau dat u helpt met hele proces van idee tot resultaat. Dat uw ideeën aanvult met gedegen kennis over marketing en over uw doelgroep. Een soepel proces leidt tot meer tijd en een beter resultaat.
Dit artikel is mede tot stand gekomen door: Stefan Katalanc van Crossmedia House en GiftKing.