Eigen auto’s en vrachtwagens

Media - Buitenreclame

Auto’s worden al lange tijd gebruikt als rondrijdend reclamebord. Het wordt ook wel ‘fleetmarketing’ genoemd. Bewegende beelden spreken immers veel sneller aan dan stilstaande beelden en dat is natuurlijk belangrijk in dit medium. Er worden dikwijls opvallende auto’s voor gekozen zoals een Smart, een Mini of een Beetle, maar het kan evengoed op de Audi A4 van uw verkopers of de Volkswagenbestelbussen van uw onderhoudsteam.

Verder kunt u ook uw eigen vrachtwagens laten beletteren. Belangrijk weetje: reclame op ‘de auto van de zaak’ maakt de belastingregel ervan niet interessanter. Een lagere bijtelling omdat er reclame op uw auto van de zaak staat, zal door de belastinginspecteur niet geaccepteerd worden.

Let op. Reclame op een leaseauto zal meestal alleen mogen na schriftelijke toestemming van de leasemaatschappij. Hoogstwaarschijnlijk zult u, als de leaseovereenkomst is afgelopen, zelf de reclame moeten (laten) verwijderen, of komen de kosten voor het laten verwijderen ten laste van u. Informeer dus van tevoren even bij uw leasemaatschappij en zorg dat u de regeling zwart op wit heeft.

Voordelen

Aandacht. Zo’n rijdend visitekaartje geeft u veel aandacht in uw eigen straat en daarbuiten.

Bereik. Het heeft lokaal al snel een zeer groot bereik. U wordt dagelijks veel gezien in uw eigen regio.

Als de kapper rondrijdt met een opvallende Smart met eigen reclame, dan heeft heel het dorp dat gezien. Dat levert dan een trendy imago op.

Goedkoop. Een auto beletteren kan al vanaf € 250,- per auto.

Nadelen

Rijgedrag. U en uw medewerkers moeten natuurlijk wel ‘heer’ in het verkeer zijn. Asociaal rijden veroorzaakt vaak een gevaarlijke antireclame. Wijs uw medewerkers daar op.

Flexibiliteit. U kunt uw boodschap niet regelmatig veranderen.

Onderhoud. Uw auto of vrachtwagen dient wel schoon te zijn om de belettering nog goed te kunnen lezen. Daarnaast is een smerige auto, herkenbaar als die van uw bedrijf, niet bevorderlijk voor een goed imago. Zeker niet als met zo’n auto klanten worden bezocht.

Bereik. Er zijn geen concrete cijfers over het publieksbereik beschikbaar.

Bereik

Er zijn geen concrete gegevens over het bereik van eigen beletterde bedrijfsauto’s. Wel zijn er algemene gegevens beschikbaar over het aantal auto’s en de doelgroep die met reclame op bedrijfsauto’s bereikt wordt. In 2006 stonden er totaal circa 9,6 miljoen motorvoertuigen geregistreerd in Nederland. Het totaal aantal personenauto’s (inclusief bestelauto’s) kwam in datzelfde jaar op bijna 7,6 miljoen (CBS, 2006).

Hieruit is afgeleid dat meer dan 1 op de 2 inwoners van Nederland een auto bezit. Tussen 18 en 19 jaar heeft 1 op de 12 inwoners een auto, tussen 20 en 25 jaar is dat aantal 1 op de 4, tussen de 26 en 60 jaar is dat meer dan 1 op de 2 en van de 65-plussers heeft bijna 1 op de 2 een auto. Verder blijkt uit onderzoek van CBS dat er in 2002 gemiddeld circa 127 miljard kilometer is gereden in Nederland.

Door de inzet van reclame op bedrijfsauto’s (auto’s, vrachtwagens en taxi’s) wordt vooral de doelgroep met een leeftijd tussen 26 en 65 jaar in de hogere welstandsklasse bereikt, omdat die het meest in de auto zit (zakelijk en privé).

 

Download het onderzoek Transport en mobiliteit  van het Centraal Bureau voor de Stastistiek

 

Kostprijs

U kunt uw auto, vrachtwagen of taxi laten ‘beletteren’ met computergesneden letters en tekeningen, maar u kunt uw bedrijfsauto ook laten ‘airbrushen’ of met borstel en penseel handmatig laten beschilderen. De kostprijzen variëren van circa € 250,- tot € 1.000,- afhankelijk van de grootte en de aard. Ondernemingen die beletteren vindt u eenvoudig op internet.

Tips

☞ Let bij het laten beletteren van uw auto, vrachtwagen of taxi op de wijze van aanbrengen en het gebruik van juiste materialen. Matte folie is bijvoorbeeld niet aan te raden omdat dit materiaal snel verkleurt, slijtplekken vertoont en dof wordt. Om dit te voorkomen, kunt u kiezen voor glansfolie.

☞ Bij twijfel aan de deskundigheid van het betreffende beletteringsbedrijf raden wij u aan te vragen naar namen en telefoonnummers van tevreden klanten (referentieadressen).

☞ Neem in uw ‘rijdende reclame’ altijd uw contactgegevens op, bijvoorbeeld een 0800-nummer en een website die automobilisten makkelijk kunnen onthouden of noteren.

Conclusie

Adverteren via belettering of beschildering van uw eigen bedrijfsauto’s is een goed middel om uw naamsbekendheid te vergroten bij de doelgroep 26 tot 65 jaar (hogere welstandsklasse) binnen de regio waar u actief bent.

 

© Indicator