Eerder kwamen de plastic draagtassen van kledingzaak Cool Cat al aan bod. Ze zijn even een hype (trend, hebbeding of hoe u het maar wilt noemen) geweest, waardoor de winkel meer omzet behaalde. Vele scholieren kochten immers kleding alléén om met de tas te pronken. Het gebeurt vaker … met wat geluk lukt het u ook!
Om donaties voor kinderen in Irak te werven, bedacht een reclamebureau een modieus vormgegeven T-shirt met een stoere tekst “We are in control”. Een T-shirt dat je eigenlijk zo in een hippe modezaak kon vinden. Het bureau stuurde het naar enkele bekende Nederlanders en binnen de kortste keren had Ruud de Wild (radio- en tv-presentator) het shirt aan op tv. Enkele uren later stroomden de bestellingen binnen en was er geen houden meer aan. De pers stond voor de deur en de drukkerij draaide overuren. Nu was dit voor het goede doel, maar uw zaak kan ook het doel zijn!
Als u succesvol wilt zijn met een ‘incentive’ is de truc dat u iets moet bieden dat mensen graag willen hebben. Maak ze hebberig. Dat kan door aan te sluiten bij trends (als u een T-shirt aanbiedt, maak het dan modieus), maar ook door uw aanbod exclusief te houden, zoals met de beperkt verkrijgbare reuzenwuppies van Albert Heijn die zelfs uit auto’s gestolen werden. Daarnaast komt er uiteraard een dosis geluk bij kijken. Trends en hypes laten zich nu eenmaal niet snel forceren.
Maar als het lukt, profiteert u van de best denkbare reclame. Zeker de moeite van het proberen waard!