Op 3 december 2018 is de Europese geo-blockingverordening van kracht gegaan.
Geo-blocking is het weigeren van klanten op basis hun vestigingsplaats (te herleiden via het IP-adres). Klanten uit bijv. Frankrijk krijgen dan geen toegang tot de website, kunnen geen producten/diensten bestellen of kunnen niet betalen omdat dit geblokkeerd wordt.
Volgens onderzoek door de Europese Commissie blijkt dat 63% van de webshops aan geo-blocking doet/deed ().
· U mag webshopbezoekers niet meer op basis van hun vestigingsplaats forwarden naar een andere, bijv. Franse, webshop.
· U mag EU klanten niet meer weigeren op basis van hun herkomst IP-adres.
· De algemene voorwaarden van uw website gelden voor iedereen, ongeacht hun vestigingsplaats.
· Voor de buitenlandse klant geldt dezelfde prijs als voor iedereen; u mag wel hogere verzendkosten rekenen.
· U bent echter niet verplicht om in het buitenland te leveren; dat moet u wel op uw website vermelden.
· Een buitenlandse klant mag altijd bij u kopen/bestellen als hij het product komt ophalen.
Vermeld expliciet op uw webshop en in uw voorwaarden dat u niet in bepaalde plaatsen/landen wilt leveren. Klanten weigeren via geo-blocking (herkomst IP-adres) is per 3-12-2018 niet meer toegestaan.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay