U vraagt zich af of de website wel goed scoort. Dus ga je dat uitzoeken. Maar welke gegevens zijn eigenlijk belangrijk, hoe komt u daar aan en hoe interpreteert u die?
Of uw website goed scoort, hangt af van het doel dat u zich heeft gesteld en natuurlijk de resultaten. Voor een webshop ligt dat bijvoorbeeld anders dan voor een advieskantoor. Voordat u uw vraag beantwoord hebt, zult u de het doel van de website dus duidelijk moeten hebben.
Doelen zijn bijvoorbeeld potentiële klanten trekken en via de website kennis met u laten maken, potentiële klanten een contactformulier laten invullen, klanten fiscale en financiële informatie aanbieden, abonnees voor uw nieuwsbrief werven, enz. Hoe komt u achter de resultaten?
Het grote voordeel van internet is, dat alles wordt vastgelegd en (bijna) alles te meten is. Daarvoor heeft u een programma nodig. Een heel voor de hand liggend programma is Google Analytics, maar er zijn ook andere alternatieven zoals in het te downloaden model vermeld. In dit artikel beperken we ons tot Google Analytics.
Google Analytics is best sophisticated. Als u alleen het aantal websitebezoekers wilt weten, dan zijn er veel makkelijkere alternatieven zoals: Histats, Statcounter en Clicky.
Er zit best wat werk aan om te beginnen met Google Analytics. In grote lijnen gaat dat als volgt.
Stap 1. Eerst maakt u een gratis Googleaccount aan als u dat niet al heeft. Vervolgens kunt u zich aanmelden bij Google Analytics en van start gaan.
Stap 2. Analytics moet weten welke website gemeten moet worden. Daarom moet u een stukje code opvragen en dit op uw website plaatsen. Analytics kan nu als het ware de gegevens van uw website inlezen.
Stap 3. Maar voordat die gegevens ook geanalyseerd kunnen worden, moet u uw profiel instellen. Daarbij krijgt u o.a. vragen over de doelen (de conversies) van de webpagina’s. U wilt misschien een andere pagina laten bezoeken, laten inschrijven voor een nieuwsbrief, of via een formulier contact laten opnemen. Let op. Wilt u alleen maar aantallen bezoekers weten, dan is deze stap niet nodig.
Stap 4. Als alles ingeregeld is, kunt u na een tijdje de eerste resultaten bekijken.
De gegevens die Analytics verzameld heeft worden netjes op Op de Google Analytics website gepresenteerd. U kunt zelf allerlei rapporten maken, maar de standaardinstellingen kunnen u al veel vertellen. Zo ziet u op de homepage startpagina (het dashboard) van Google Analytics o.a. het aantal:
U kunt de periode waarover gemeten wordt aanpassen en ook zien uit welk land de bezoekers komen en met welke apparatuur de website bezocht is (desktop, mobiel, tablet). Het overzicht over de meest bezochte pagina’s is vaak erg interessant voor advieskantoren. U kunt zien waar de websitebezoekers in geïnteresseerd zijn.
Aanpassingen. Onder het hoofdstukje ‘Aanpassing’ kunt u zelf zgn. dashboards aanmaken. U krijgt dat resultaten en analyses te zien, zoals u dat zelf wilt. U kunt dat zelf samenstellen of gebruikmaken van templates. Zo is er bijv. een template om de inhoud van uw website en de zoekwoorden te analyseren.
Gedrag. Verder is het kopje ‘Gedrag’ nog interessant. Daar kunt u over verschillende periodes zien hoeveel bepaalde pagina’s bezocht zijn, hoe er is doorgeklikt, enz.
Inregelen. Zorgen dat Google Analytics gaat werken is het meest lastige. Gelukkig is er hulp te vinden. Dat begint uiteraard bij uw eigen websiteontwikkelaar. Die moet dat voor u snel kunnen doen. En anders kunt op zoek naar een al dan niet gecertificeerd Googlespecialist (zie het model) en u kunt zelf aan de slag.
Websitebouwer. Veel websitebouwers bieden ook een soort vereenvoudigde analyse als dienst aan. U krijgt dan periodiek een rapport met de mees relevante informatie en in (hopelijk) begrijpbare taal. U heeft dan nergens omkijken naar. Informeer daar naar, want misschien zit deze dienst al in het tarief dat u betaalt inbegrepen.
Online hulp. Ook op internet is veel hulp, informatie en advies te vinden. Zowel bij Google zelf (cursussen, lessen, filmpjes) als bij internetondernemingen.
Google Analytics moet ingeregeld, geconfigureerd worden. Anders weet het programma niet welke website het moet volgen en onderzoeken. Heeft u daar hulp bij nodig dan zijn er bedrijven die daar tegen betaling bij kunnen helpen. Op Google Analytics Partners vindt u dergelijke bedrijven bij u in de buurt die door Google gecertificeerd zijn en dus bewezen hebben verstand van zaken te hebben.
Voor wie liever geen gebruik maakt van Googles analysetools zijn er alternatieven.
Met het gratis Google Analytics kunt u eenvoudige websiteresultaten boven water krijgen én meer complexe analyses maken zoals o.a. over bezoekgedrag. Het inregelen vergt enige kennis, maar uw websitebouwer moet u daarmee kunnen helpen.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay