Zoekmachines. In principe maakt het niet uit welke zoekmachine u of uw klanten gebruiken. Er is meer op de wereld dan Google. Denk ook maar eens aan Bing (Microsoft) en Yahoo. Veel internetgebruikers willen niet dat er informatie van hen wordt opgeslagen en gebruiken dan een zoekmachine zoals Startpage.
Maar… Het blijft een feit dat Google een heel dominante positie in de zoekmachinewereld heeft. Het marktaandeel is ca. 70%. Het is dus belangrijk dat uw onderneming er goed gevonden wordt.
Met Google Mijn Bedrijf maakt u een bedrijfsprofiel aan. Die gegevens worden gepresenteerd in het zogenaamde Knowledge Panel. Dat is een opvallend blok informatie rechts naast de zoekresultaten. Ook wordt uw bedrijfsnaam in Google Maps getoond.
U bepaalt zelf welke informatie u wilt delen.
U gaat naar Google Mijn Bedrijf en begint met het aanmaken van uw vermelding. U heeft een Google Account nodig. Zorg dat u een vierkante afbeelding van uw logo bij de hand heeft en bijv. een foto van uw pand. Bereid ook alvast een korte ‘pitch’ (bedrijfsomschrijving) voor. De rest wijst zich vanzelf. Voordat uw vermelding getoond wordt moet er worden geverifieerd dat u ook de eigenaar van uw bedrijf bent. Hiervoor ontvangt u briefkaart met een code via de traditionele post.
Virtuele rondleiding. Het is ook mogelijk om nu een virtuele rondleiding binnen uw bedrijf aan te bieden. Potentiële klanten en bezoekers zien uw bedrijf en dat leidt tot meer vertrouwen. Dat werkt via Google Street View.
Het is tegenwoordig ook mogelijk om een artikel via Google Mijn Bedrijf te publiceren (goed voor de vindbaarheid) en uw producten/diensten wat extra onder het voetlicht te brengen. Er wordt ook een gratis website aangeboden. Deze is echter zeer beperkt. Overweeg toch om deze eenvoudig en snel aan te maken en verwijs hier dan meteen naar uw ‘echte’ website.
Op de Google Digitale Werkplaats wordt heel regelmatig een gratis web nar Google Mijn Bedrijf aangeboden.
U bent niet met Google getrouwd, maar een vermelding bij Google Mijn Bedrijf is wel goed voor de score in Google en u valt er beter mee op in de zoekresultaten en in Google Maps. Het kost u wat tijd, maar het is zeker de moeite waard.
Afbeelding van Tumisu via Pixabay