Hoe bereikt u de zakelijke beslisser?

Algemeen: mkb-reclame

Stichting DMS

Stichting DMS ziet zich als het kenniscentrum over zakelijke beslissers. Men stelt zich ten doel de kennis over decision makers in Nederland te vergroten en te verspreiden. Een van de kernactiviteiten is de Decision Makers Survey, het bereiksonderzoek in Nederland dat het mediagedrag van zakelijke beslissers compleet in kaart brengt.

Zakelijke beslissers. Onder zakelijke beslisser wordt de eindbeslisser, dan wel de deelnemer in de decision making unit (DMU) verstaan. De defintie luidt: 

  • Functionarissen in het bedrijfsleven en bij de semi-overheid (zorg en onderwijs) (2+) in een van de volgende functies: Algemeen directeur, Financieel directeur, Verantwoordelijke Inkoop – Verkoop – Automatisering - Marketing/PR - P&O
  • Allen zijn eindbeslisser op minimaal een gebied
  • Naast de beslissers in het MKB zijn ook de beslissers in de groot zakelijke markt (GZM) goed vertegenwoordigd. 

Gemiddeld mediagebruik zakelijke beslissers

Op 31 oktober 2017 publiceerde DMS een update van het onderzoek naar mediagebruik bij zakelijke beslissers. De highlights van de resultaten (bron persbericht DMS):

  • Zakelijke mediamerken zeer populair onder grootzakelijke beslissers (60-70% meer bruto bereik dan in het MKB of de semi-overheid).
  • Print blijft in trek onder grootzakelijke beslissers, net als de digitale uitgiften van de printtitels.
  • Online wordt door zakelijk beslissend Nederland veel gebruik gemaakt van nieuwsmedia, aangevuld met verdiepende informatie via andere titels. Tip. Nu.nl scoort het hoogst en u kunt daar tegenwoordig ook lokaal reclame maken.
  • Radio 538 is radiozender met het grootste wekelijkse bereik onder zakelijke beslissers. Alleen in de branche dienstverlening heeft NPO Radio 1 nog een groter weekbereik.
  • Alhoewel Facebook het grootste gemiddelde social bereik onder decision makers heeft, wordt het slechts marginaal voor zakelijke doeleinden gebruikt. LinkedIn is verreweg het meest gebruikte zakelijke social medium. YouTube is ook in deze doelgroep groter dan Twitter, Instagram en Google+, maar wordt eveneens amper zakelijk gebruikt. De grootste social media platformen met zakelijke context zijn dan ook LinkedIn en Twitter.

 

Gemiddeld merkbereik

 Gem weekbereik merken DMS.png

 

Gemiddeld titelbereik

Gem weekbereik kranten DMS.png

 

Gemiddeld weekbereik radiozenders

Gem weekbereik radio DMS.png

 

Gemiddeld weekbereik sociale media

Gem weekbereik sociale media DMS.png 

 

Lees verder ook