Een lezer ontving een offerte waarbij het risico toch wel heel sterk bij de potentiële opdrachtgever kwam te liggen. Omdat er sprake was van dagprijzen. Hoe beperk je klantgericht de risico’s die bij je aanbod horen?
De lezer die ons mailde had een offerte aangevraagd voor een maken en plaatsen van een tuinhuis. De houtmarkt staat momenteel erg onderdruk. Blijkbaar komt dat enerzijds door de grote vraag tijdens de coronacrisis in Europa en anderzijds door een sterk gestegen vraag in de VS.
Daarom werkt men momenteel met dagprijzen. Het timmerbedrijf uit het voorbeeld wilde niet het risico lopen dat de klant over een week of vier ‘ja’ tegen de offerte zou zeggen en dat dan de prijzen wederom sterk gestegen zouden zijn. Dit zette hij in de offerte:
“Oei”, denkt de potentiële opdrachtgever, “dat zijn wel heel veel onzekerheden. Ik weet niet wanneer er gebouwd gaat worden en ik weet niet wat het gaat kosten. Bovendien moet ik de timmerman dan maar op zijn blauwe ogen geloven. Dan toch maar een prefab tuinhuis gekocht. Als ik dezelfde dag akkoord geef, weet ik wanneer er geleverd wordt én ben ik ook zeker van de prijs.”
Alles risico’s bij de klant leggen, vermindert het vertrouwen en wakkert de onzekerheid alleen maar aan. Het gevaar van ‘cognitieve dissonantie’ ligt op de loer en de kans is groot dat de opdracht niet doorgaat.
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen. Belangrijk is dat je het klantgericht aanpakt. Zodat de klant niet het gevoel krijgt er alleen voor te staan. Bepaal daarbij steeds of het risico dat je loopt groot of klein is en baseer daarop je voorwaarden. Wat kun je allemaal doen?
“Zoals u weet gelden er momenteel dagprijzen voor de inkoop van tuinhout. Dat geldt zowel voor douglas, eiken, als voor geïmpregneerd vurenhout. Dit aanbod is daarom slecht 3 dagen geldig.” Hiermee loop je slechts een beperkt risico.
Een vrijblijvende offerte mag je herroepen nádat de klant er ‘ja’ tegen heeft gezegd. Dat moet je dan wel nagenoeg meteen doen. Je kunt dat ‘vrijblijvende’ in je algemene voorwaarden verstoppen, maar als je dan de offerte herroept, stel je de klant teleur en wordt de kans op een opdracht klein. Beter is om tijdens het verkoopgesprek op de dagprijzen te wijzen en dat je daarom de offerte vrijblijvend maakt.
Een aanvaardingstermijn, een geldigheidstermijn of een looptijd noemen kan ook. Maar let op. Als de klant binnen die termijn ‘ja’ zegt, dan kun je de offerte niet meer herroepen en zit je aan de opdracht vast.
Hoe je de risico’s ook wilt beperken, doe het klantgericht. Dat betekent: denk óók aan de belangen van de klant en wees open en bloot. Dus geen vluchtweten in je algemene voorwaarden verstoppen, maar samen met de klant de marktsituatie bespreken en vertellen hoe je daarmee omgaat.
Afbeelding van fehlthomas via Pixabay