Huis-aan-huisbladen: lekker lokaal!

Printreclame

Huis-aan-huisbladen zijn gratis en ze worden meestal wekelijks huis aan huis in de brievenbus gestopt. Ze bevatten met name regionale en lokale artikelen en reclame. Ieder Nederlands huishouden ontvangt minimaal twee van deze bladen. Ons land kent daarmee de hoogste dichtheid van huis-aan-huisbladen ter wereld.

Lees ook de update van december 2017.

Vroeger bestond er voor dit medium een grote versnippering. Elk dorp had zijn eigen blad onder een eigen naam en met een eigen lokale redactie. In de loop van de jaren is er echter een concentratie ontstaan en bestaan er slechts nog enkele grote uitgevers.

Enkele voorbeelden zijn:

Samen nemen ze met al hun edities bij elkaar een groot deel van de huis-aan-huisbladen in Nederland voor hun rekening. In de loop der jaren zijn de drukkwaliteit en de redactionele bijdrages flink verbeterd.

De cijfers

In Nederland bestaan er zo’n 700 titels met een gemiddelde oplage van 20.000 stuks. De totale oplage is dus ruim 14 miljoen exemplaren. Sommige edities hebben een oplage van maar enkele duizenden en anderen edities dekken een veel groter gebied. Door het combineren van verschillende edities kunt u een (regionaal of nationaal) groot bereik creëren. De Persgroep heeft bijvoorbeeld een bereik van ca. 5 miljoen met ca. 120 verschillende huis-aan-huisbladen.

Bereik

Van de Nederlandse bevolking leest 62% (8,1 miljoen mensen van 13 jaar of ouder) wekelijks een HAH-blad. 51% van de lezers neemt actie naar aanleiding van een advertentie. Met een gemiddeld nummer wordt zo’n 50% van de mannelijke en vrouwelijke gezinshoofden in de uitgeefregio bereikt. Per huishouden worden gemid-deld twee gratis huis-aan-huisbladen verspreid. Diverse instanties verstrekken een NEE/NEE-sticker (géén ongeadresseerd reclamemateriaal én géén huis-aan-huisbladen) of een NEE/JA-sticker (géén ongeadresseerd reclamemateriaal, wél huis-aan-huisbladen). Een gemiddeld nummer bereikt ook 24% van de mensen met NEE/NEE-sticker. Meer cijfers over het medium huis-aan-huisblad zijn te vinden op de website Huis-aan-Huisbladen.nl.

Een volwassen medium

Het huis-aan-huisblad is in Nederland uitgegroeid tot een volwassen medium. Dat blijkt ook uit het onderzoek Euro Life & Living van NFO Trendbox: 4 op de 10 Nederlanders kijkt regelmatig eerst in de huis-aan-huiskrant naar aanbiedingen en gaat dan pas winkelen. Verder blijkt dat in geen enkel Europees land een logische link tussen advertentie en redactioneel ‘Umfeld’ (de redactionele omgeving van een reclame-uiting) zo wordt gewaardeerd als in Nederland. De leesintensiteit is hoog (zoals eerder NIPO-onderzoek heeft aangetoond) en de lezer ‘spelt’ de krant vanwege zijn boeiende plaatselijke en/of consumentgerichte artikelen. Ook plaatsen veel gemeenten hun gemeentelijke informatiepagina in dit medium. Huis-aan-huisbladen zijn dus uitermate geschikt voor lokale of regionale advertenties.

Voordelen

  • Timing. De reserverings- en productietijd van een huis-aan-huisblad is relatief kort. U kunt dus vrij snel te werk gaan en inhaken op actualiteiten, bijvoorbeeld door in te spelen op een Nederlandse voetbaloverwinning.
  • Regionale dekking. U kunt sterk regionaal adverteren (met één editie bereikt u gemiddeld al meer dan 50% van de regionale bevolking). Regionaal haalt u dus een groot bereik, want u kunt er echt voor zorgen dat uw stad, streek of dorp in korte tijd op de hoogte is van uw boodschap. Door het flexibele systeem kunt u meerdere edities kiezen en kunt u dus perfect zelf de regio bepalen die u wilt bereiken.
  • Promotie en informatie. Naast promotionele reclame is het huis-aan-huisblad ook geschikt voor informatieve advertenties. De lezer is immers op zoek en wil er de tijd voor nemen het blad door te bladeren.
  • Efficiëntie. Er wordt vaak actief gezocht naar promoties en leveranciers in de huis-aan-huisbladen. Wie op zoek is naar een auto, een woning, financieringen, een vakman of een tweedehandsartikel kijkt volgens onderzoek zelfs eerst in de regionale kranten.
  • Herhaling. Ideaal voor uw (wekelijkse) promoties. Door elke week op dezelfde plaats te adverteren gaan mensen actief op zoek naar uw aanbieding of telefoonnummer.
  • Kostprijs. Op lokale schaal adverteren is niet erg duur: al vanaf circa € 100,- kunt u adverteren. U kunt ook op vaste basis wekelijks adverteren: hoe langer u zich vastlegt, hoe goedkoper het wordt.
  • Advertorials. Omdat ook deze bladen altijd op zoek zijn naar nieuws en andere copy, zijn zij vaak bereid om redactioneel aandacht te besteden aan bijvoorbeeld uw nieuwe producten, uw bedrijf of andere zaken. Een advertentie op de ene pagina en een artikel over uw bedrijf op de andere is dus heel goed mogelijk. Dat geldt ook voor uw advertentie in de vorm van een redactioneel artikel; de zogenaamde ‘advertorial’.

Nadelen

  • Katernen en redactionele medewerking. Het probleem van de moeilijke segmentering kunt u oplossen door in specifieke katernen te adverteren (beautypagina’s, autokaternen, enz). Regionale pers is ook iets gevoeliger voor redactionele samenwerkingen; u zorgt voor voldoende nieuws en zij zorgt voor de nodige artikelen rond of voor uw advertentie.
  • Distributie. Het is gratis en het wordt vaak in de bus gestopt met een heel pakket promotionele aanbiedingen, folders, enz. De reclamedruk binnen dit pakket is dan ook enorm groot. Uw advertentie staat als het ware tussen heel veel andere advertenties, folders, enz.
  • Autoriteit en objectiviteit. De geloofwaardigheid van een huis-aan-huisblad is vaak lager dan die van een gerenommeerde krant.
  • Geringe levensduur. Meestal verdwijnt een huis-aan-huisblad snel in de vuilnisbak. Door veel informatie te geven over tv-programma’s, gemeentelijke zaken, culturele uitstapjes, bioscopen, enz., wordt wel steeds meer bereikt dat het huis-aan-huisblad langer blijft liggen dan het dagblad.
  • Alleen regionale selectie mogelijk. U kunt wel zelf de regio mooi afbakenen, maar een andere segmentering zit er niet in. Deze gratis regionale pers wordt immers door alle sociale groepen en alle opleidingsniveaus gelezen. Bij de jeugd scoort zij minder goed. Ook de niet-actieven zoals werklozen en studenten zijn minder goed vertegenwoordigd.
  • Drukkwaliteit. De kwaliteit is niet altijd even best, maar is de laatste jaren wel sterk verbeterd.

 

Kostprijs

Meestal zijn er kortingen te bedingen afhankelijk van frequentie en hoeveelheid. De kosten hangen natuurlijk sterk af van oplage, grootte, enz. De halve pagina in de combinatie Rotterdam Rechter Maasoever (9 titels) kost bijvoorbeeld ongeveer € 5.280,- (oplage 192.453 exemplaren). De prijs per mm/kolom voor de genoemde combinatie Rotterdam Rechter Maasoever is los € 1,92. Een advertentie van één kolom (38 mm) over de volledige hoogte (550 mm) kost ongeveer € 1.056,-.

Een voorbeeld. Een opticien adverteert regelmatig op de voorpagina van een huis-aan-huisblad in Noord-Brabant. De oplage is 13.000 gezinnen en de kosten bedragen € 55,- per keer voor een advertentie van 60 mm x 75 mm. Het beste kiest u eerst voor de regio('s) waar u wilt adverteren, zoekt naar de huis-aan-huisbladen die daar verschijnen en zoekt u naar de betreffende uitgever op internet. In meerdere regio's tegelijk of zelfs landelijk adverteren behoort ook tot de mogelijkheden.

☞ De algemene adverteertips voor kranten gelden in het algemeen ook voor huis-aan-huisbladen.

☞ Bent u een lokale dealer, vraag dan bijvoorbeeld steun bij uw toeleverancier. Deze zijn soms wel bereid om te sponsoren indien daar iets tegenover staat.

☞ Huis-aan-huisbladen hunkeren naar redactionele inhoud. Door die inhoud zelf aan te leveren kan uw advertentie vaak naast het redactionele artikel verschijnen dat door de uitgever is gemaakt.

☞ Zorg voor een vaste plaats als u wekelijks adverteert. Frequente lezers gaan dan actief op zoek naar uw aanbieding, telefoonnummer of website als ze u nodig hebben.

☞ U kunt ook adverteren op de pagina’s voor de particuliere advertenties. U zet dan bijvoorbeeld onder de rubriek ‘Auto’s’ een advertentie in de aard van “Bij Autohandel De Vries vindt u prima tweedehandsauto’s mét garantie. Zondag open van 12 tot 18 uur.”

☞ Als u voor een bepaald merk of product in bepaalde regio dealer bent, vraag uw leverancier dan ook om reclame te maken in de huis-aan-huisbladen in uw regio.

Conclusie

Adverteer in regionale huis-aan-huisbladen als u binnen een bepaalde regio een grote dekking wenst. Dit geldt zowel voor informatieve als voor actiematige advertenties. Uw advertenties zijn goed te combineren met redactionele artikelen.

Lees ook de update van december 2017.

 

© Indicator