Inhaakmomenten zijn specifieke dagen of gebeurtenissen die actueel, relevant of cultureel belangrijk zijn. Deze momenten kun je inzetten voor jouw marketingcampagnes. Denk bijvoorbeeld aan:
Het is een makkelijke en budgetvriendelijke manier om reclame te maken en je marketingkalender voor het jaar te vullen. En gebruik het ook voor het timen van bepaalde acties, zoals het aankondigen van je nieuwe website.
Op het web zijn verschillende inhaakkalenders te vinden met alle inhaakmomenten door het jaar heen. Zo heeft Pinkcube een volledig overzicht gemaakt van inhaakmomenten met de inhaakkalender van 2025. Het is belangrijk om de momenten te kiezen die passen bij jouw doelgroep. Ga niet alleen voor de ‘standaard’-momenten, maar probeer een beetje out-of-the-box te denken. Om je te inspireren, zetten we een paar voorbeelden op een rij.
Het nieuwe jaar staat symbool voor een frisse start en dat kun je relateren aan heel veel onderwerpen. Denk aan het delen van jouw doelen en visie voor het komende jaar, het introduceren van nieuwe producten of voor het delen van tips voor groei op allerlei vlakken: van persoonlijke groei tot zakelijke groei.
De belastingaangifte kan stressvol zijn, maar je kunt daar mensen ook in ondersteunen of er een leuke draai aan geven. Maak bijvoorbeeld een handige checklist en deel die met je klanten. Of betrek het op producten of diensten waarmee ze lekker kunnen ontspannen na het doen van de aangifte.
Deze dag biedt een kans om inclusiviteit en empowerment te benadrukken. Laat zien hoe jouw bedrijf gendergelijkheid ondersteunt. Gebruik dit niet alleen als inhaakmoment, maar zorg er ook voor dat je bedrijf daadwerkelijk inspanningen levert om vrouwen betere kansen te geven.
We hoeven jou niet te vertellen dat duurzaamheid een belangrijk topic blijft. De Dag van de Duurzaamheid is in het leven geroepen voor meer bewustwording, actie en samenwerking voor een duurzame wereld. Het moment dus om daarop in te haken. Zo laat je zien dat je duurzaam bezig bent en kun je anderen inspireren om te verduurzamen.
We sluiten af met een aantal praktische tips voor het toepassen van inhaakmomenten in jouw marketing:
Lees voor meer praktische tips voor het gebruiken van de inhaakmomenten het artikel van Frankwatching. Ga ermee aan de slag en maak alvast een kalender voor volgend jaar.
Afbeelding van Mudassar Iqbal via Pixabay