Bent u sterk afhankelijk van het internet en is uw website of webshop heel belangrijk voor u? Dan moet uw website wel altijd online zijn. Hoe weet u dat?
Uw website staat ergens bij een hostingprovider op een server. De provider zal echter ook aan zijn servers onderhoud moeten plegen. En soms kan er gewoon ook iets misgaan. En dan is uw website niet online. Hij is dus offline en (potentiële) klanten kunnen uw website niet bezoeken. De kans is groot dat ze naar een ander gaan …
Voor de goedkopere hostingpakketten betaalt u niet zoveel, maar u krijgt er ook geen uptime-garanties bij (uptime is de tijd dat uw website online is). Een uptimegarantie van 98 % per jaar lijkt veel, uw website kan dan dus ook 2% per jaar offline zijn. Dat lijkt weinig, maar 2% is wel bijna 173 uur, is 7 dagen, niet bereikbaar. Informeer bij het kiezen van een provider dus altijd naar uptimegaranties of ervaringscijfers.
Is niet online zijn een probleem? Dat hoeft niet perse. Als er bijvoorbeeld 's nachts onderhoud wordt gepleegd, hoeft er niets aan de hand te zijn. Een slechte hostingprovider zal het bovendien niet zo lang volhouden en snel van de markt verdwijnen.
Bij sommige diensten, vaak managend hosting genoemd, krijgt u een SLA. Dat is een service level agreement; oftewel een overeenkomst waarin het serviceniveau wordt afgesproken. Daar in kan een uptimegarantie van bijv. 99,9% zijn afgesproken. Ook een hoge uptimegarantie zegt niet alles. De provider meet die zelf en eigenlijk is het enige wat telt dat u als klant tevreden bent en blijft.
Bent u heel erg afhankelijk van uw website, dan is een duurdere dienst met uptimegaranties te overwegen. Het is een kwestie van kosten en baten. Voor de meeste ondernemers is een standaarddienst echter voldoende en ook goed betaalbaar.
Meten is weten. Met reacties van klanten zoals “Je website was weer eens uit de lucht”, kunt u niet zo heel veel. Beter is als u de feiten kent. Er bestaan diverse website-diensten die voor u in de gaten houden of uw website online is, en zo niet, hoe lang uw website offline is geweest. Met die cijfers in de hand kunt u naar uw provider stappen of er voor kiezen uw website naar een andere provider te verhuizen.
Het gratis UptimeRobot monitort om de 5 min. uw website. Het dashboard toont o.a. de huidige status van uw websites, hun ‘response time’, de ‘overall uptime’ en de ‘latest downtime’.
Check via My Settings of de juiste tijdzone ingesteld is, anders klopt de info niet helemaal.
U kunt de gegevens tot twee maanden in het verleden bekijken. Is uw website uit de lucht, dan krijgt u een e-mail. En ook als de problemen zijn opgelost.
Bij WooRank vindt u 50 vergelijkbare diensten, maar UptimeRobot voldoet wat ons betreft prima. Iedereen kan het instellen en voor de rest kost het u geen tijd meer.
Voor de meeste horeca-ondernemers volstaan de goedkopere, standaard hostingdiensten. Meet de bereikbaarheid van uw website met het gratis UptimeRobot. Een keer instellen en u krijgt een mail als er problemen zijn.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay