Klanten binden met een ansichtkaart

Printreclame - Top 100 van Reclame-ideeën

Reclame maken betekent niet altijd dat u klanten wilt vinden of direct probeert iets te verkopen. U kunt ook reclame maken om klanten te binden. Dat doet u door uw klanten een aardigheidje te bieden. Stuur bijvoorbeeld een (ansicht)-kaart op speciale dagen. Iedereen vindt het leuk ansichtkaarten te ontvangen, zeker als deze persoonlijk zijn.

Wanneer een kaartje te versturen?

Denk aan allerlei speciale dagen, zolang u er de klant maar mee aanspreekt. Bijvoorbeeld:

 

  • Speciale dagen en feestdagen. "Fijne feestdagen" doen al zo veel mensen. Andere voorbeelden zijn: "Een prettig voorjaar", "Geniet van de carnaval" en "Voor mijn Valentijn". Maar met dat laatste voorbeeld moet u wel een ludieke boodschap hebben.
  • De verjaardag. Uiteraard moet u de geboortedatum van uw klant weten, maar als u deze weet, is het een kleine moeite om een kaartje te sturen. Andere persoonlijke gelegenheden zijn natuurlijk ook geboortes, huwelijken, enz.
  • Een jubileum. En dat hoeft niet perse 1, 5, 10, 25, 50 of 100 jaar te zijn. Wees creatief. Wat vindt u van: "Gefeliciteerd met uw 1.000 dagen jubileum!", of van: "1.000.000 seconden online! Kunnen we u ergens mee van dienst zijn?"
  • Inhakers. U kunt ook inhaken op actuele gebeurtenissen. Bijvoorbeeld als het Nederlands elftal moet spelen "Prettige wedstrijd" of bij een zonsverduistering.

Hoe komt u aan ansichtkaarten?

Het kan een kaart uit de winkel zijn, maar het kan ook een speciaal voor uw bedrijf opgemaakte kaart zijn. Misschien met een speciale verjaardagsaanbieding?

Kopen of drukken. Uiteraard kunt u gewoon losse ansichtkaarten kopen. Als u grotere aantallen wilt, kunt u ze ook speciaal voor u laten maken. Er zijn bedrijven die zich in ansichtkaarten specialiseren en orders samenvoegen, waardoor het drukwerk goedkoper wordt. U heeft dan bijvoorbeeld al 1.000 kaarten voor minder dan € 200 en voor een klein bedrag meer worden deze voor u persoonlijk ontworpen. Leveranciers vindt u makkelijk via Google. TIP. Er zijn ook allerlei online kaartdiensten. U kunt achter uw pc een kaart ontwerpen, tekst toevoegen en naar enkele of meerdere geadresseerden laten sturen. Voor de prijs hoeft u het niet te laten: tot ca.€ 2 per stuk (incl. portokosten). U kunt bijvoorbeeld terecht bij:

Online kaarten versturen kan ook

Uiteraard kunt u ook e-cards sturen; ansichtkaarten per e-mail. Voordeel hiervan is dat u vaak al enkele maanden vooruit kaarten kunt klaarzetten. Zo hoeft u bijvoorbeeld slechts één keer per twee maanden alle kaarten op te maken, waarna ze automatisch worden verstuurd op de dag die u aangeeft. Bovendien zijn deze kaarten meestal gratis. Er bestaan tientallen websites die u deze dienst aanbieden.

U vindt ze door te Googlen op 'e-card'. De vragen die u zich moet stellen zijn:

  • "Stelt mijn doelgroep deze kaarten op prijs?"
  • "Nemen zij de moeite om die kaart online te gaan bekijken?"
  • "Kan ik mijn klant voldoende verrassen met zo'm e-card?"

Nog 5 Ideeën om op te vallen met mailings

Mooi voorbeeld

Zolals gezegd kunt u een kaart sturen bij verhuizing, feestdagen of voor de vakantieperiode. Een bedrijf stuurde zelfs een kaart met een trage schildpad op de voorkant. En op de achterkant stond iets in de zin van: "Waarschijnlijk is de betaling van factuurnr. 111 aan uw aandacht ontsnapt. Wilt u dit a.u.b. vóór .......... in orde maken?".

Uw mogelijkheden hangen af van wat u van de klant weet (zoals het adres, de basis). Daar kunt u uiteraard naar vragen. Vertel dat u uw klant af en toe wilt verrassen en velen geven hun gegevens graag aan u.

Als u klanten van tijd tot tijd een ansichtkaart stuurt, voelen deze zich bijzonder. Zij vinden dit attent en stellen de aandacht op prijs. Mits u niet overdrijft, het echt meent en creatief bent.