Offerte maken? Eerst een kredietcheck!

Offertewegwijzer

Door van een nieuwe klant een kredietcheck te doen, voorkom je dat je onnodig tijd in een offerte steekt en verklein je de kans dat je factuur niet of veel te laat betaald wordt. Hoe doe je zo'n kredietcheck?


Wilt u wel zakendoen met deze klant?

Het is aanlokkelijk om tegen een leuke opdracht meteen ‘ja’ te zeggen. Toch doe je het vaak tegen beter weten in. Je onderbuikgevoel zette al vraagtekens bij die opdracht. Als het financiële risico groot is, kan het daarom helemaal geen kwaad om je van tevoren af te vragen of je überhaupt wel zaken wilt doen met deze nieuwe B2B-klant. Dat kan op verschillende manieren.

Ga op zoek naar informatie

Zoek op internet naar informatie. Via een eenvoudige zoekopdracht via Google vind je wellicht de ervaringen van anderen met deze klant. Vraag informatie op uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Voor slechts € 2,65 kun je het uittreksel op je scherm inzien. Controleer hierbij dan meteen de tekeningsbevoegdheid. Het komt vaak voor dat opdrachten worden verstrekt door medewerkers die dat helemaal niet mogen; ze hebben formeel geen tekenbevoegdheid. Bij grote opdrachten zijn de risico's dan gewoonweg te groot.

Alert op financiële problemen bij de klant

Op de locatie van de klant kun je vaak ook veel te weten komen over de financiële gesteldheid van de klant. Let bijvoorbeeld op de volgende zaken:

  • Veel eindproducten en halffabricaten op voorraad.
  • Achterstallig onderhoud en rommelige indruk.
  • Verouderde website en geen vernieuwende producten.
  • Veel buitendienstpersoneel op de zaak.
  • Veel geklaag bij personeel.

Zijn er mogelijk financiële problemen?

Heb je  het idee dan er financiële problemen zijn, dan kun je een kredietcheck laten doen en de klant eventueel vooruit laten betalen of tussentijdse betalingen overeenkomen (termijnbetalingen). U verkleint dan het risico dat u mogelijkerwijs loopt.

Een kredietcheck laten doen

De meeste kredietinformatievertrekkers geven een concreet bedrag af waarvoor je verantwoord kunt leveren aan je klant. Dat is gebaseerd op algemene branche-informatie, vestigingsgebied, betalingservaringen van andere leveranciers, enz. Vooral bij kleine bedrijven kan de informatie vaak echter wel gedateerd zijn. Je kunt dus informatie over de kredietwaardigheid van een klant kopen.

En wat kost zo’n kredietcheck?

Er zijn drie grote leveranciers (Graydon, Creditsafe en Dun & Bradstreet) en die leveren hun informatie ook weer door aan anderen. Alle drie doen ze geheimzinnig over hun tarieven en die zijn dan ook niet op de websites terug te vinden. Op basis van enkele (telefonische offertes) hebben we geprobeerd om toch voor u een overzicht te maken. De tarieven bij deze grote drie bleken in alle gevallen onderhandelbaar.

Tip. Download het het vergelijkend overzicht van kredietinformatievertrekkers.

De informatie over mkb-betalingsgedrag van Kredietkijker beviel ons prima. Men was tevens bereid om telefonisch toelichting te geven over het rapport.

En wat doe je met die kredietcheck?

Als de klant niet of minder kredietwaardig is, dan kun je 'nee' zeggen tegen het verzoek om een offerte te maken. Je kunt ook onder bepaalde voorwaarden zaken willen doen. Neem deze dan op in je offerte.

  • Tip. Verwijs extra duidelijk naar je betalingsvoorwaarden en vraag of de klant expliciet of hij daarmee akkoord gaat.
  • Tip. Neem extra betalingsvoorwaarden op zoals vooruit laten betalen of tussentijdse betalingen overeenkomen (termijnbetalingen).
  • Tip.Wijken je betalingsvoorwaarden af van je algemene voorwaarden? Vermeld dit dan duidelijk in je offerte: "In tegenstelling tot hetgeen in onze algemene voorwaarden vermeld staat, zijn onderstaande betalingsvoorwaarden van toepassing".
  • Tip. Overweeg een bankgarantie.