Meer impulsaankopen in uw winkel? Zo regelt u dat!

Retailmarketing

Wat zijn impulsaankopen?

Impulsaankopen zijn de aankopen waarvoor de klant eigenlijk niet de winkel binnenkomt, maar toch meeneemt naar huis. Voor u als winkelier is dat mooi meegenomen, want het betekent meer omzet en winst. Impulsaankopen zijn een hele goede manier voor winkeliers om hun omzet te verhogen, maar hoe zorgt u er nou voor dat uwklanten meer impulsaankopen doen? In dit artikel krijgt u een aantal tips die u direct in uw winkel kunt toepassen.

De soort producten

Niet te duur. Niet alle producten zijn geschikt voor impulsaankopen. Producten met een hoge prijs zijn niet aantrekkelijk voor de klant om meteen maar mee naar huis te nemen. Het ligt meer voor de hand om hier nog even over na te denken en/of met de partner te bespreken.

Niet te moeilijk. Ook ingewikkelde producten zijn niet geschikt om impulsaankopen te stimuleren. Deze producten vragen tenslotte vaak om uitleg, een demonstratie, enz.

Maar goedkoop en eenvoudig. Producten die impulsaankopen kunnen stimuleren, zijn niet duur en niet moeilijk. Er is geen uitleg bij nodig en de klant kan het product zo in zijn of haar winkelwagentje gooien. Enkele goede voorbeelden zijn batterijen en candybars, zoals Mars, Snickers en Twix. 70% van alle candybarsaankopen zijn impulsaankopen. Vandaar dat u candybars ook veel bij de kassa ziet liggen in de supermarkt, in het tankstation en ook bij de Praxis of de Mediamarkt. 

Marge of omloopsnelheid doorslaggevend? Het ligt voor de hand om impulsartikelen met hoge winstmarges te kiezen. Maar juist voor impulsartikelen is ook de omloopsnelheid van belang. Wat verkoopt u liever: 3 stuks met een kwartje winst of 10 stuk met een dubbeltje winst?

De plek van de producten

Misschien denkt u dat alle klanten de hele winkel doorlopen, maar dat is helemaal niet het geval. Er zijn wel bepaalde plekken waar veel klanten komen, en dat zijn precies de plekken waar u producten die kunnen zorgen voor een impulsaankoop moet plaatsen.

De COU. Een zo'n plek is de kassa; de check-out-unit. Dus is het zeker slim om hier een aantal impulsproducten neer te zetten. Misschien moet de klant wel even wachten in de rij voor de kassa, en gooit hij of zij toch nog een product in het winkelwagentje.

Bij de hardlopers. Ook rondom uw best verkopende producten is het slim om impulsaankopen te stimuleren. Hier komen veel klanten en dus is daar de kans op succes het grootst.

Het aantal opties

Als u te veel impulsproducten uitstalt, kan dat leiden tot keuzestress. Houd daarom het aanbod klein en overzichtelijk.

Meerdere plaatsen. U kunt er wel voor kiezen om hetzelfde product op meerdere plaatsen te presenteren, bijvoorbeeld bij de kassa en bij je best verkopende producten. Als de klant meerdere keren wordt verleid tot aankoop, is de kans nog groter dat hij of zij met het product naar huis gaat.

Meerdere facings. Een andere optie is om van dé hardlopers meerdere producten naast elkaar te leggen in één presentatie. Een tweede of derde facing van een hardloper kan meer omzet en winst opleveren dan een product dat minder hard loopt. Dit uittesten leidt vaak tot verrassende inzichten.

Het gebruik van displays

Ook is het slim om gebruik te maken van displays en andere point-of-sales- materialen. Displays zijn een vorm van instore marketing (retailmarketing) die ervoor zorgen dat een product niet meer wegvalt tussen alle andere producten, maar dat het product extra opvalt. Als u de producten in displays plaatst, krijgt de klant het gevoel dat het om een promotie of een beperkt aantal gaat. En het valt gewoon meer op!