Een horecaondernemer veranderde op slimme wijze zijn menukaart en zag zijn omzet stijgen. Hoe deed hij dat en wat kunt u ermee?
De ondernemer veranderde niet de gerechten op zijn kaart, maar in plaats van de gerechten zo maar op te sommen, beschreef hij ze met “mooie” woorden. Zo werd:
De omzet nam niet alleen toe omdat de verkochte aantallen toenamen, maar ook doordat de klanten bereid waren meer te betalen voor hetzelfde gerecht.
Door goed gekozen bijvoeglijke naamwoorden te gebruiken kunt een product veel aantrekkelijker maken. En u kunt margerijke producten meer in de picture zetten dan andere producten.
27% meer omzet. Dr. Brian Wansink deed hier onderzoek naar. Hij wijzigde bij vergelijkbare restaurants de menukaarten en vergeleek de omzetten. Uit de resultaten bleek dat het slim gebruiken van bijvoeglijke naamwoorden de omzet met wel 27% kan toenemen.
U begrijpt wel dat een gewoon broodje kroket bij een snackbar een gewoon broodje kroket blijft. Ook als u het heel smeuïg op de kaart zet. Maar een huisbereide kalfskroket, waarvan de vulling uit maar liefst 60% kalfsvlees bestaat, levert zeker meer omzet op (ja, de kosten zijn ook hoger …). Dus hoeveel u uw omzet kunt laten groeien met een andere menukaart hangt ook van uw type restaurant af.
Loop uw producten eens langs en bedenk hoe u ze beter kunt omschrijven. Zoek de bijvoeglijke naamwoorden bijvoorbeeld eens als volgt.
Volgens de Harvard Business School communiceren werkwoorden ook heel erg goed. ‘De boerenkaas is op ambachtelijke wijze in Gouda bereid en gerijpt op houten planken.’
Omschrijf met de juiste bijvoeglijke naamwoorden en werkwoorden de gerechten op uw menukaart, wat onderzoek toont aan dat de omzet dan groeit. Bewaar uw menukaart en gebruik het onderzoek om de plotselinge omzet en/of margestijging te verklaren.
Afbeelding van Pexels via Pixabay