Een algemeen bekende marketingregel is dat het eenvoudiger is meer te verkopen aan bestaande klanten dan om nieuwe klanten te werven. Maar er is ook een tussenweg: laat uw bestaande klanten nieuwe klanten aanbrengen.
Uw huidige klanten zijn uw beste ambassadeurs, omdat zij weten wat u biedt en hoe u werkt. U kunt zelf wel zeggen hoe goed u bent, maar het is geloofwaardiger als een klant dat zegt. Uiteraard helpt het als u uw bestaande klanten hiervoor beloont. Precies wat u doet met een ‘member-get-memberactie’.
U kunt zelf bepalen hoe u uw actie inricht. Dat kan heel ingewikkeld met puntensystemen en online aanmeldingsprocedures, maar het kan ook heel eenvoudig. De basis: u moet de gegevens krijgen van de bestaande klant én van de nieuwe klant. En u moet bedenken welke beloning u biedt. Handig om in uw achterhoofd te houden: u vergroot uw kansen als u zowel de nieuwe als de bestaande klant beloont.
U kunt klanten een cadeautje bieden, maar als u het echt eenvoudig wilt houden, geeft u korting. Daar hoeft u immers niets voor in te kopen of voor bij te houden. Maak een kaart of brief waarop u uw actie uitlegt en geef deze aan uw bestaande klanten. Dat kan via een mailing, maar bijvoorbeeld ook na aankoop bij u in de zaak. De actietekst kan heel kort zijn: “Kent u mensen die ook houden van topkwaliteit vlees (of welk ander product of dienst dan ook), geef ze deze kaart. Vul uw gegevens in én de gegevens van de nieuwe klant en neem de kaart de volgende keer mee als u bij ons koopt. U krijgt dan 5% korting en de nieuwe klant ook!”