Mogelijkheden en valkuilen van ChatGPT op de werkvloer

Algemeen: mkb-reclame

Mogelijkheden op de werkvloer: taakautomatisering

ChatGPT kan worden gebruikt om repetitieve taken te automatiseren, waardoor werknemers meer tijd hebben voor andere taken. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt om routinematige vragen van klanten te beantwoorden, bestellingen te verwerken, en afspraken in te plannen.

Mogelijkheden op de werkvloer: klantenservice

ChatGPT kan ook worden ingezet om de klantenservice te verbeteren; bijvoorbeeld door klantvragen sneller en nauwkeuriger te beantwoorden.

Mogelijkheden op de werkvloer: data-analyse

ChatGPT kan worden gebruikt voor geavanceerde data-analyse, waardoor je inzicht krijgt in klantgedrag, trends, en andere belangrijke informatie. Met goede data-analyse kunt je producten/diensten verbeteren en beter aan te passen aan de behoeften van klanten.

Mogelijkheden op de werkvloer: content creatie

Je kunt teksten laten schrijven (offertes, websitepagina’s, brochures, vacatures, enz.). Het is ook mogelijk om afbeeldingen, tekeningen en zelfs om video’s te laten maken. Daarnaast kan ChatGTP als chatbot worden ingezet en kan er code (programmeertaal) meegeschreven worden.

Mogelijkheden op de werkvloer: brainstormen

Op zoek naar creatieve ideeën? ChatGPT kan helpen bij het brainstormen. Zo vroegen wij om een lijst met 200 reclame-ideeën.

ChatGPT op de werkvloer

Zorg voor goede training. ChatGPT is een zeer geavanceerd systeem en het is belangrijk dat werknemers goed getraind zijn in het gebruik ervan.

Monitor het gebruik. De het gebruik goed te monitoren, kunnen problemen worden opgespoord. Zorg ervoor dat werknemers kunnen rapporteren over eventuele problemen of verbeteringen.

Pas het systeem aan. Pas het systeem na verloop van tijd aan en speel ermee in op de specifieke behoeften van uw bedrijf en klanten.

Valkuilen van ChatGPT

ChatGPT kan niet alle vormen van menselijke interactie vervangen. Sommige klanten of situaties hebben wellicht meer baat hebben bij menselijke interactie dan bij automatisering. Zorg ervoor dat er altijd een optie is voor menselijke interactie wanneer dit nodig is: ‘Chatten met een medewerker’, ‘Een medewerker spreken’ en/of ‘Terug gebeld worden’.

Een groot gevaar is dat werknemers klakkeloos gaan aannemen dat alles klopt wat ChatGTP aanlevert. De geproduceerde informatie is echter sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gestelde vraag en de context waarin de vraag gesteld wordt. Bovendien is in de gratis versie de informatie die ChatGTP gebruikt niet actueel.

Voor zware doeleinden zoals juridisch en medisch advies kun je beter nog een tijd de kat uit de boom kijken en ChatGPT uitsluitend gebruiken voor een basistekst.

Gebruik je ChatGPT voor je eigen blog en/of webpagina's? Prima, maar neem de geproduceerde tekst dan nog een keer goed onderhanden. Klopt het wat er staat? Is de stijl ook jouw stijl?

 

Alternatieven voor ChatGTP

ChatGTP is veel in het nieuws geweest en inmiddels wel bekend. Maar er zijn veel meer initiatieven:

ChatGPT en vergelijkbare diensten kunnen leiden tot efficiënter en effectiever werken. Wijs medewerkers erop om zeer kritisch te zijn met de geleverde resultaten en biedt klanten naast een chatbot ook altijd een menselijke vorm van interactie aan.

 

 

 

Foto door Andrew Neel