Op verzoek van de klant heb je een offerte gemaakt en toegestuurd. Dan blijft het akelig stil. Hoe kun je op een goede manier offertes opvolgen?
Nadat je de offerte hebt uitgebracht kun je het beslissingsproces nog positief proberen te beïnvloeden. Maar je hoort maar niets en je wilt natuurlijk zo snel mogelijk iets van klant vernemen. Die heeft misschien wel wat beters te doen. Jouw contactpersoon krijgt de beslisser(s) niet te spreken, er zijn problemen met klanten of men heeft gewoon op dit moment andere prioriteiten. Je zult dus wat geduld moeten kunnen opbrengen.
Maak tijdens het verkoopgesprek waarin de klant om een offerte vraagt meteen een follow-upafspraak. In je offerte verwijs je daar ook naar. Lukt dat niet, vraag hoeveel tijd de klant nodig heeft om de offerte te bekijken. Meld vervolgens wanneer je zult bellen. Bijvoorbeeld. Jij: “Hoeveel tijd heeft u nodig om de offerte te bekijken”. Klant: “Oh… ik denk een week of twee.” Jij: “Dan zal ik u in de week van … even bellen.”
Heb je wat voor reden dan ook geen vervolgafspraak gemaakt? Vermeld dan bij de afsluiting van de offerte wanneer u de klant gaat bellen.
Sommige vragen moet je zeker niet stellen als je de offerte nabelt en de klant aan de telefoon krijgt.
Als je een offerte nabelt, informeer dan naar de probleemstelling en daarna naar de oplossing die jij geboden hebt. Eventuele misverstanden komen dan zo boven water.
Reageer niet emotioneel. Neem een afwijzing zeker niet persoonlijk. Vooral op de b2b-markt vragen klanten bij meerdere bedrijven offertes op. Je loopt dus het risico achter het net te vissen. Reageer dus niet emotioneel. Kniezen of boos worden heeft geen zin. Vraag naar de redenen. Je kunt veel leren van de redenen waarom je de opdracht niet gekregen hebt. Vraag niet: “Waarom heeft u niet voor ons gekozen?”, je krijgt zelden de echte redenen te horen. Vraag echter: “Wat heeft u doen besluiten om op het aanbod van de concurrent in te gaan?” Heb jij het wel goed gedaan? Vraag je zelf af of je wel voldoende aandacht aan de klant hebt besteed. Uit een onderzoek van DOOR-training onder 1.600 klanten bleek dat 89% afziet van de koop door gebrek aan aandacht van de leverancier. Check of de order echt vergeven is. Als je de echte reden van de klant weet, kun je vervolgens checken of de order ook echt vergeven is. Zo niet, is deze reden een nieuwe ingang om tot een verkoopgesprek te komen.