Incentives, premiums, gifts, kortom promotionele artikelen worden intensief gebruikt in de relatie met prospects en klanten. Door het gratis weggeven van sleutelhangers, kalenders, pennen, ballonnen, notitieblokjes, paraplu’s, T-shirts, tassen, enz., voorzien van het logo of de naam van het bedrijf, proberen ondernemers en verkopers een blijvende indruk achter te laten. Heeft u al eens stilgestaan bij het nut van dergelijke presentjes? De volgende praktijkervaringen en onderzoeken geven een duidelijk beeld van de gebruiksmogelijkheden en de effectiviteit ervan.
Meteen maar een praktijkvoorbeeld. Er is geen onderzoek naar gedaan, maar wie kent de pen van 123 Inkt niet? Er wordt rijkelijk mee gestrooid... althans als je er inkt koopt. De pen wordt qua vorm en kleur al herkend: "Oh... jij bestelt ook bij 123 Inkt?"
Een onderzoek van de Amerikaanse Baylor University toont aan dat de respons op uw mailings sterk kan toenemen door het gebruik van weggevertjes. Voor een mailing die gericht was naar scholen, werden drie verschillende concepten onderzocht. De eerste groep ontving een brief met folder en antwoordkaart. Bij de tweede groep zat er ook nog een promotie-artikel bij. De derde groep ontving hetzelfde als de tweede maar verpakt in een doosje in plaats van een envelop. En wat bleek? De respons van de tweede groep lag 57% hoger dan die van de eerste en bij de derde groep zelfs 75% hoger!
Een ander onderzoek van de Dallas Marketing Group bevestigt dit positief effect bij reclamecampagnes. Een advertentie in een vakblad gaf 0,7% respons; door een gepersonaliseerde direct mail-actie steeg de respons naar 2,3%. Het toevoegen van een ‘stress ball’ leverde 4,2% respons op, 83% hoger dan de mailing.
Niet alleen voor het uitdelen bij beurzen en evenementen maar ook bij het uitnodigen van bezoekers kunnen premiums effectief ingezet worden. Dit blijkt uit een onderzoek van Exhibit Surveys waarbij verschillende communicatievormen werden onderzocht. Van de groep aan wie bij de uitnodiging een geschenk in het vooruitzicht was gesteld, kwamen meer bezoekers naar de stand. De hoogste respons kwam van de groep die bij de uitnodiging al een deel van het geschenk kreeg (een schoteltje). Op de stand zelf ontving men een leuk kopje. Bij deze groep lag de respons 61% hoger!
Ook bij persoonlijke afspraken met prospects of klanten zijn gifts zinvol om te gebruiken. Een voorbeeld is de gratis telefoonkaart. Een Amerikaanse verkoper stuurde een brief met daarop een afbeelding van een telefoonkaart van 10 minuten, met daarbij de boodschap: ‘in ruil voor 10 minuten van uw tijd, geef ik u 10 minuten gratis gesprekstijd’. Hij haalde hiermee een gemiddelde respons van 65% van mensen die een afspraak maakten.
Ten slotte blijkt uit een onderzoek van de Southern Methodist University dat promotie-artikelen een rol kunnen spelen bij herhaalaankopen. Klanten die gifts ontvangen, blijken sneller en vaker terug te komen en ook meer geld te besteden.
Een weggevertje moet een zekere waarde hebben voor uzelf en voor uw klant. Iemand die uw T-shirt draagt, is als het ware een wandelend reclamebord; balpennen met uw naam of logo erop gaan van hand tot hand. Bij voorkeur vermijdt u een premium met een kortstondig gebruik. Bij het gebruik van promotie-artikelen gaat het er niet zozeer om wat u weggeeft maar wel hoe u het weggeeft of gebruikt. Bovenstaande gevallen leveren een duidelijk bewijs van de voordelen van promotie-artikelen.
Onderzoeken en praktijkervaringen tonen aan dat relevante promotie-artikelen de respons verhogen bij mailings, beurzen en persoonlijke verkoopgesprekken.
Afbeelding van Bob Dmyt via Pixabay