Offerte maken. Een klant heeft jou én enkele concurrenten een offerte gevraagd. Hoe maak je een offerte die visueel opvalt tussen al die andere? Eentje die als bijzonder overkomt en door de klant in ieder geval even apart wordt gelegd …
We schreven al eerder dat het allerbelangrijkste is om een klantgerichte offerte te maken. Met een kraakhelder offerte, zonder jargon en waarin je de klantwensen als uitgangspunt neemt, maak je al een enorme stap in de goede richting. Maar je collega-ondernemers zitten ook niet stil. Door je offerte ook visueel goed in elkaar te steken, val je het meeste op. In positieve zin. En dat leidt uiteindelijk tot meer opdrachten. Lees ook de eerder verschenen artikelen over klantgerichte offertes:
Een papieren offerte straalt meer kwaliteit uit dat een pdf-bestandje dat je via de mail verstuurt. Dat is weliswaar makkelijker, sneller en goedkoper, maar met een papieren offerte val je meer op. Je kunt je offerte ook via de post én via de mail versturen. Of nog beter: via de mail versturen én breng de offerte even langs bij de klant.
Laat in je offerte zien wat de klant gaat krijgen. Voor producten is dat relatief eenvoudig, maar voor diensten ligt dat iets moeilijker. Bent u een adviseur, laat dan een foto zien waarbij u samen met een klant in overleg bent. Heeft u een architectenbureau dat kunt u tekenaars aan het werk zien.
Een offerte in een envelop is standaard. Je valt extra op als je je offerte verpakt in leeg wijnkistje of in een cadeautasje, of verstuurt als flessenpost. Creativiteit loont.
Het allerbelangrijkste van je offerte is dat je laat zien dat je naar de klant geluisterd hebt en hebt gehoord wat hij belangrijk vindt. In je offerte moet je daarom op die klantbehoefte inspelen. Die klantbehoeften kun je extra laten opvallen. Bijvoorbeeld door belangrijke zaken …:
Offerte maken? Het allerbelangrijkste blijft dat je inspeelt op de wensen van de klant. Je kunt dan extra opvallen door visueel op de deze klantvoordelen te wijzen én door de offerte opvallend te verpakken.
Laat vooral de klantvoordelen in je offerte visueel extra opvallen. Laat met foto’s zien wat de klant gaat krijgen en verpak je offerte op een creatieve manier. Val zo op tussen alle andere aanbieders.