Branding is een werkwoord en betekent ‘bouwen aan een merk’. Zo’n merk kan onder andere de naam van een product zijn (Coca Cola), de naam van een onderneming (Stucadoorsbedrijf Driessen) of een paraplumerk (zoals Apple waar dan weer allerlei producten onder vallen). Ondernemingen die diensten verkopen kiezen er vaak voor hun bedrijfsnaam als merk te zien. Toch kun je ook een dienst als merk in markt zetten.
Bij een personal brand bent u zelf, dus u als persoon, het merk. Personal branding betekent dan ook dat u aan uzelf als merk werkt. Voorbeelden van personal branding zijn: Simon Sinek en Ben Tiggelaar.
Enkele redenen om te kiezen voor personal branding
Voordat u gaat werken aan uw personal brand, moet u een aantal zaken over uzelf duidelijk hebben. Vaak liggen die voor de hand, maar voor uw ‘personal branding’-plan werkt het goed als u alles eens op een rijtje zet. Denk daarbij aan onder andere:
Alle punten genoemd onder 3. ‘Wie bent u?’ moeten terugkomen in uw marketing communicatie. Eenduidig en eensluidend moeten uw persoonlijke merkkenmerken terugkomen in uw logo, uw visitekaartje, uw website, socialemediapagina’s, brochures, enz.
Investeer in goede foto’s van uzelf. U heeft profielfoto’s nodig voor uw contactpagina op uw website en profielfoto’s voor LinkedIn en Facebook. Zorg ook voor actiefoto’s; foto’s waarop u uw vak uitoefent.
Met content marketing kunt u publiciteit voor uzelf als merk maken. Door artikelen te publiceren laat u zien wie u bent en wat u kunt. Die artikelen kunt u publiceren op uw eigen website en socialmediapagina’s, maar ook op websites van derden, in vakbladen, in lokale, regionale of landelijke kranten, enz. Heel effectief zijn het geven van voordrachten, vooropgesteld dat er voldoende mensen uit uw doelgroep aanwezig zijn. Webinars zijn seminars die, al dan niet live, als videobeelden via internet getoond worden. De deelnemers aan uw webinar zitten dus achter hun eigen pc. U bepaalt zelf hoe interactief u het webinar maakt.