Publiekstijdschriften update december 2017

Wat is een tijdschrift of magazine?

Een tijdschrift of magazine verschijnt minimaal 10 en maximaal 52 keer per jaar met telkens dezelfde titel en een herkenbare vormgeving. Het bevat, naast redactionele informatie, meestal ook advertenties. De totale verspreide jaaroplage van de Nederlandse publiekstijdschriften daalde in 2015 naar 388 miljoen. In 2006 lag dit nog op 679 miljoen, een verschil van 291 miljoen.

Deze update hoort bij het artikel "Adverteren in publiekstijdschriften".


Boekrecensie.  In het Handboek Communicatiestrategie legt Betteke van Ruler de Frame-methode stap voor stap uit. Frame is een 'agile-methodiek' die uit acht bouwstenen bestaat. Elke bouwsteen wordt duidelijk uitgelegd en is voorzien van:

  • een handige checklist;
  • theorieën, modellen, tips en voorbeelden; 
  • een voorbeeldcase;
  • en tips van professionals uit hun dagelijkse praktijk.

 

Een uitstekend boek voor elke ondernemer, marketeer en communicatieadviseur om op een gestructureerde manier een communicatiestrategie te bepalen. 

 

Achtergrondinformatie

54% wordt via een abonnement verkocht, 13% via losse verkoop, 33% via de leesportefeuille en via overige verspreiding (gratis weggeven).
Ook publiekstijdschriften worden steeds meer online gelezen, of in combinatie met een geprinte uitgave. De gemiddelde leestijd was volgens onderzoeksbureau Gfk on 2016 voor papier 55 minuten (2015: 61 minuten) en voor digitaal 33 minuten (2015: 32 minuten). Het aantal titels is teruggelopen van 162 in 2011 tot 122 in 2015.

Categorieën 

De grootste categorieën zijn:

  • radio- en televisiebladen 27,3%;
  • vrouwenbladen 20.7%;
  • gezinsbladen 15.9%;
  • culinaire bladen 12.8%.

(Bron: Mediamonitor % van de totale oplage)

Branchevereniging

De Groep Publiekstijdschriften (GPT, de branchevereniging, opgericht in 1996, van de Nederlandse Uitgeversbond) opereert vanaf januari 2016 onder een nieuwe naam: Magazine Media Associatie (MMA). De NMA behartigt de belangen van 27 aangesloten magazinemediabedrijven. Deze bedrijven richten zich op consumentenmedia (tijdschriften, websites en evenementen).

Meer dan alleen print

Een publiekstijdschrift is tegenwoordig meer dan alleen een gedrukt blad. De grote magazinemerken organiseren evenementen (zoals de Libelle Zomerweek en Margriet Winterfair), hebben een digitale uitgave en zijn actief op sociale media. 5,7 miljoen mensen lezen magazines digitaal. Op sociale media hebben zo’n 100 gemeten magazine merken bijna 10 miljoen volgers en de grootste events die vanuit magazinemerken worden georganiseerd, tellen bij elkaar zo’n 360.000 bezoekers. En met print worden nog altijd 11,4 miljoen mensen bereikt. Crossmediaal (print + digitaal) bereiken magazines 13,4 miljoen mensen. Dit is 93% van de NL bevolking 13+.

Soorten tijdschriften

Tijdschriften worden ingedeeld in o.a. de alge¬mene publiekstijdschriften (zoals de Kampioen), de omroepbladen (zoals de Mikrogids), de vrouwen- en mannenbladen (zoals LINDA en Quote), de gezins¬bladen (zoals Privé), de jongerenbladen (zoals Donald Duck), de special interest- of themabladen (zoals Psychologie Magazine), de sportbladen (zoals Voetbal International) en de opiniebladen (zoals Elsevier).

De veelheid aan tijdschriften bepaalt ook meteen de sterkte ervan, namelijk dat er goed gesegmenteerd kan worden naar allerlei specifieke doelgroepen. De regel zegt ook dat hoe specifieker het thema van het tijd¬schrift is, hoe beter de doelgroep wordt benaderd.

Voor een overzicht van meer dan 3.900 Nederlandse tijdschriften, vakbladen, dagbladen en huis-aan-huisbladen, inclusief hun oplages en advertentietarieven, kan men terecht op http://www.missmag.nl of op de website van Sanoma (een grote uitgever van publiekstijdschriften): http://www.sanoma.nl, klik op de tab ‘Adverteren’, kies ‘Print’ of ‘Digitaal’ en klik vervolgens op ‘Tarieven’ en/of ‘Formaten-Bereik’.

De lezer

Uit mediabelevingsonderzoeken blijkt dat de consument momenteel de meeste inspiratie haalt uit tijdschriften: van alle mediumtypen scoren tijdschriften het best op praktische bruikbaarheid, innovatie (informeren over trends en ontwikkelingen) en identificatie. Als enige medium behalen tijdschriften ook een hoge score op de combinatie informatie en transformatie. Dit betekent dat tijdschriften zowel informatie als vermaak bieden. Voor meer feiten en cijfers over tijdschriften, kunt u terecht bij NOM (http://www.nommedia.nl/).

Bereik

HOI (Het Oplage Instituut) controleerde en publiceerde de oplages van tijdschriften, vakbladen en dagbladen tot 1 januari 2015. De NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) onderzocht en publiceerde bereikgegevens van kranten en tijdschriften. Vanaf 1 januari 2015 zijn de activiteiten van HOI door NOM overgenomen. In het dashboard van NOM vindt u allerlei cijfers (https://dundasbi.reports.nl/NOM - klik op ‘gratis toegang’ – ‘magazines’). Via het gratis deel zijn o.a. bereik- en oplagecijfers beschikbaar. Via het betaalde deel kunnen de data worden uitgesplitst naar geslacht, leeftijd, welstand (bereikcijfers); van de oplagecijfers is drie jaar historie in te zien en gedetailleerde gegevens per categorie.

In Nederland wordt 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder) bereikt. Van alle mannen leest 75% tijdschriften en van alle vrouwen 84%. Het lezen van tijdschriften op digitale platformen groeit. 16% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift wel eens op de computer/laptop, 12% op een smartphone en 12% op een tablet (bron: NOM Print Monitor kwartaal II - 2017).


5,7 miljoen mensen lezen magazines digitaal. Op sociale media hebben ca. 100 magazines bijna 10 miljoen volgers en de grootste events tellen bij elkaar zo’n 360.000 bezoekers. Met print worden nog altijd 11,4 miljoen mensen bereikt. Crossmediaal (print + digitaal) bereiken magazines 13,4 miljoen mensen. Dit is 93% van de NL bevolking 13+.

 

                                                Totaal betaalde, gerichte oplage Totaal vespreide oplage
Auto- en Motorbladen                                   156520                            270487
Culinaire bladen                                             96975                          1 027191
Dagbladmagazines                                                                            1053055
Gezinsbladen                                              4136889                         4160734
Jongerenbladen                                             438760                          446279
Managementbladen                                         42954                            95180
Mannenbladen                                                85360                             98442
Mind- en Bodybladen                                     446434                           493423
Opiniebladen                                                 172710                           177128
Opvoedingsbladen                                           55797                           395314
Populair wetenschappelijk                              408725                            438728
Reis- en Recreatiebladen                                251492                           461294
RTV-bladen                                                 1974624                          2013941
Special Interestbladen Algemeen                      88244                           900270
Sportbladen                                                  275066                           290168
Vrouwenbladen                                            1736979                         2343350
Woon- Tuin-, DHZ bladen                              1297017                         1332596
(Bron: NOM 2016 Q3 t/m 2017 Q2)

De oplage- en bereikscijfers verschillen uiteraard per blad en zijn afhankelijk van het soort tijdschrift en de doelgroep. Oplagecijfers per tijdschrift vindt u in het dashboard van NOM (https://dundasbi.reports.nl/NOM - klik op ‘gratis toegang’ – ‘magazines’). De websites van de Magazine Media Associatie (MMA – de brancheorganisatie voor multimediale magazinemerken in Nederland en van Missmag zijn andere informatiebronnen.

Wanneer inzetten?

Adverteren in tijdschriften is zinvol als men wil segmenteren naar bepaalde landelijk verspreide consumentendoelgroepen (mannen, vrouwen, jongeren, autoliefhebbers, beleggers, enz.). Vaak zijn advertenties ook goed te combineren met redactionele artikelen.

Deze update hoort bij het artikel "Adverteren in publiekstijdschriften".

Boekrecensie.  In het Handboek Communicatiestrategie legt Betteke van Ruler de Frame-methode stap voor stap uit. Frame is een 'agile-methodiek' die uit acht bouwstenen bestaat. Elke bouwsteen wordt duidelijk uitgelegd en is voorzien van:

  • een handige checklist;
  • theorieën, modellen, tips en voorbeelden; 
  • een voorbeeldcase;
  • en tips van professionals uit hun dagelijkse praktijk.

 

Een uitstekend boek voor elke ondernemer, marketeer en communicatieadviseur om op een gestructureerde manier een communicatiestrategie te bepalen.