In een whitepaper geeft u informatie, tips en adviezen die gerelateerd zijn aan uw producten of diensten. Het is een boekje van ca. 10 - 20 pagina''s, dat vaak als pdf-bestand via de website wordt aangeboden. Maar u kunt het ook printen en op beurzen uitdelen, of mee naar klanten nemen.
Op wikipedia leest u waar de term whitepaper of witboek vandaan komt.
Thoughtleadership. Een whitepaper ziet men als een betrouwbare bron van informatie. U geeft als expert tips en draagt oplossingen aan, waar de markt iets aan heeft. Het gaat dus niet over u of over uw bedrijf. Dat noemt men ookwel "thoughtleadership".
Leadgeneratie. Met een whitepaper kunt u bestaande klantrelaties verstevigen (klanten binden), maar ook nieuwe klanten vinden. Want potentiele klanten (prospects) krijgen een whitepaper niet zo maar... Daarvoor moeten ze wel aan u hun contactgegevens opgeven en daarmee worden ze voor u een lead. Vandaar de term "leadgeneratie". Een lead is een potentiele klant die min of meer geinteresseerd is in uw producten of diensten. Van een lead is het belangrijk om te weten waar deze zich in het verkoopproces bevindt. Orientatiefase? Onderzoeksfase? Enz.
De inhoud van een whitepaper, de content, is dus goed geschikt als reclamemiddel. We noemen dat ook wel content marketing.
Met whitepapers kunt u klanten vinden (leadgeneratie) en klanten binden (klantloyaliteit).