Reclame missers die u niet mag missen

Algemeen: mkb-reclame

 

Reclame missers zijn alledaags. Ze komen voor bij kleine en grote bedrijven. Van het invullen van advertenties tot aan het aankopen en uitdelen van promotiematerialen, give-aways en premiums. Sommige fouten kunnen toegeschreven worden aan pech, maar bij de meeste is het toch een gebrek aan voorbereiding, onderzoek en uitvoering. Wij nemen u mee langs de meest voorkomende reclame missers.


 

1. Taal- en spelfouten zorgen voor ergernis

Een van de meest voorkomende reclame missers zijn taal- en spelfouten. Veel mensen ergeren zich daar aan. Het kan ook schadelijk zijn, als bijvoorbeeld een potentiële klant jouw website bezoekt en gelijk spelfouten ziet, dan verliest hij vertrouwen door onprofessionaliteit. Een klein voutje is zo gemaakt. Een dubbelcheck is daarom nooit overbodig. 

2. Oud logo gebruiken in een adverentie

Het gros van de bedrijven kiest ervoor om het logo niet, of zelden, te veranderen. Er zijn verschillende redenen om dat wel te doen. Soms is een logo gedateerd of komt deze niet meer overeen met de veranderde huisstijl. Het oude logo? Die moet de prullenbak in. Maar soms blijft deze achter op een cruciale plek in de organisatie. En dan zal je net zien dat deze wordt meegestuurd als er een advertentie opgemaakt moet worden. En dan zie je in de advertentie, als het al te laat is, een verouderd logo in plaats van de nieuwe.

3. Niet kiezen van een doelgroep

Er zijn overigens ook genoeg bedrijven en organisaties die vergeten de doelgroep van de campagne te kiezen. Soms is er wel een doelgroep gekozen, maar blijkt dit niet de juiste. Kies je geen doelgroep of de verkeerde doelgroep, dan komt de reclame bij de verkeerde personen terecht en zal deze niet converteren tot een sale. Binnen een goede doelgroep zitten mensen met dezelfde behoeftes. Speel goed in op de behoeftes van deze doelgroep, want ze zijn allemaal opzoek naar ongeveer dezelfde voordelen of producten.

4. Gebruik van media die de doelgroep niet aanspreekt

Adverteerders maken vaak de fout door verkeerde media te gebruiken voor het aanspreken van hun doelgroep. Er zijn bijvoorbeeld tv campagnes gericht op Millenials terwijl uit onderzoek blijkt dat deze niet vaak tv kijken. Je moet dus gebruik van media waar deze doelgroep wél te vinden is. Babyboomers kijken bijvoorbeeld wél veel tv. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er veel reclames zijn voor gehoorapparaten en slechtziende. Als je op zoek bent naar de eerste betaalrekening van een tiener, bedenk dan dat je je op de ouders richt. En vergeet niet om de boodschap relevant te maken.

5. Verkeerde website vermelding of foutieve link

Ben je wel eens een advertentie met een foutieve website vermelding tegengekomen? Dat bijvoorbeeld de link achter de advertentie niet werkt? Geld geïnvesteerd in een campagne en dan geen bezoekers kunnen genereren. Zonde! De meeste mensen weten de website alsnog wel te vinden, maar er zullen ook afhakers zijn. Beter voorkomen dan genezen toch? Besteed dus ook aandacht aan het nalezen en checken van de advertentie.

6. Onverwachte extra kosten na het afronden van de bestelling

Even niet goed opgelet tijdens het afronden van een bestelling? Het kan voorkomen dat er onverwacht extra kosten bijkomen, zoals instelkosten voor het bedrukken en de kosten voor het leveren van de producten. Instelkosten zijn de kosten die gemaakt worden ter voorbereiding van de productie van promotieartikelen. Leveringskosten zijn de kosten die gemaakt worden om de producten op de juiste locatie te krijgen. In de algemene voorwaarden wordt er nog wel eens over overleveringskosten gesproken. Dat betekent dat een bedrijf mogelijk 10% meer producten kan leveren, maar dat die wel betaald moeten worden. Hou de welbekende kleine lettertjes goed in de gaten, want voor je het weet maak je onnodig extra kosten.

7. Lage resolutie van het beeldmateriaal

Het verkeerd aanleveren van beeldmateriaal kan ervoor zorgen dat het beeldmateriaal niet mooi tot uiting komt in de advertentie. Bijvoorbeeld wazige en korrelige foto's met een lage resolutie. Pijnlijk om naar te kijken en in plaats van de aandacht trekken, stoten zij klanten alleen maar af. Dat lijkt ons niet helemaal de bedoeling.

8. Te weinig bestellen

Wij zeggen altijd: je kan maar beter te veel dan te weinig bestellen. Het is vaak lastig inschatten hoeveel artikelen er nodig zijn om iedere beursbezoeker van een give-away te voorzien. Maak het jezelf makkelijker door bijvoorbeeld ‘tijdloze’ give-aways weg te geven. Tijdloos? Ja, een give-away zonder datum en met alleen een logo van uw bedrijf. Als u de aankomende beursdeelname give-aways overhoudt, dan kunt u deze later weer gebruiken. Een te kort aan weggevertjes bij je beursstand is een gemiste kans om je naamsbekendheid te vergroten.

9. Te laat reclame artikelen bestellen

Het klinkt stom: het te laat bestellen van je promotieartikelen. Ondanks dat de levertijd de afgelopen jaren flink is teruggebracht, weten bedrijven het nog voor elkaar te krijgen om promotiematerialen te laat te bestellen. Met alle gevolgen van dien. Stel je nou eens voor dat je op een beurs staat en je komt er vlak van te voren achter dat je artikelen niet op tijd binnenkomen. Wat ga je dan doen? Inderdaad, de volgende keer ruim van te voren bestellen. En nu? In alle stress opzoek naar een kostbare oplossing.

10. Campagne zonder call-to-action

Een advertentie moet mensen aanzetten tot een actie. Of dat nu het plaatsen van een bestelling is, het meedoen aan een winactie of een ander doel wat je hebt gesteld. Door mensen op te roepen om ergens op te klikken kun je de conversie van je advertentie verhogen. Een ‘klik hier om te bestellen’ kan het verschil maken! Vergeet je de call to action? Dan gaat dit ten koste van de conversie.

Flyers drukken

11. Het tonen van een verkeerde prijs bij advertentie

Het tonen van een verkeerde prijs bij een advertentie is niet alleen vervelend voor de klant, maar ook voor het adverterende bedrijf. Als deze fout gemaakt is, dan is deze niet gemakkelijk terug te draaien. Zeker niet bij een offline advertentie, zoals de krant of een folder. Binnen de kortste keren staan er klanten in je winkel en in plaats van €500 is de nieuwe tv €5000. Zie je klanten dan maar eens tevreden te houden. Misschien een tegemoetkoming in de vorm van korting?

12. Beeldmateriaal met auteursrechten gebruiken

Er mag niet zomaar beeldmateriaal van anderen gebruikt worden. Daar is toestemming voor nodig en daar moet ook wel eens voor betaald worden. Gebruiken bedrijven zonder toestemming toch een foto die niet van hun is? Dan is dat een inbreuk op het auteursrecht van de eigenaar van de foto. De eigenaar kan zich beroepen op het auteursrecht en kan een zaak beginnen tegen de gebruiker van zijn foto. Dit kan beter voorkomen worden, want dat brengt hoge kosten met zich mee terwijl de kosten normaal gesproken veel lager zijn.

13. Advertenties met alleen feiten

Vroeger presenteerde bedrijven alleen maar feiten. Waarheden waar de onderneming voor stond. Ze zeggen dat zij de goedkoopste zijn in hun branche. Maar welke onderneming zegt dit nou niet? En er kan er maar één écht de goedkoopste zijn. Zorg ervoor dat je niet alleen feiten verkoopt, want feiten verkopen niet altijd. Een consument wil graag de voordelen van een product in verhouding tot de andere vergelijkbare producten. Waarom zou ik product A nemen en product B links laten liggen? Onderscheiden ten opzichte van de concurrentie is dus belangrijk.

14. Niet analyseren van resultaten

Veel bedrijven analyseren de resultaten van een campagne niet. En dat is een gemiste kans: of het nu gaat om verkeer uit Google Analytics of het niet bijhouden van conversies uit (online) marketing. Zolang resultaten niet geanalyseerd worden, is er ook geen manier om strategieën te verbeteren. Zoals een wijze ooit zei: het is prima om fouten te maken, zolang je er maar van leert.

15. Cruciale informatie vergeten

Hoe kan belangrijke informatie nou vergeten worden? Het komt regelmatig voor, omdat marketeers zich doodstaren op andere informatie die niet vergeten mag worden. De insteek is meestal: bij een advertentie met minder inhoud, zal er meer aandacht gevestigd worden op de centrale boodschap. Belangrijke informatie vergeten kan worden zijn een websitevermelding, social media verwijziging en al het andere dat ertoe aanzet om iets met de advertentie te doen. Geef je doelgroep de informatie die ze nodig hebben.

16. Alleen naar jezelf kijken

Het niet naar concurrenten kijken is vergelijkbaar met het niet-analyseren van resultaten. Het is een gemiste kans als je niet naar concurrenten kijkt, want op deze manier kom je er snel achter wat juist wel of juist niet werkt. Helaas negeren veel kleine bedrijven de grote bedrijven, terwijl zij als goed voorbeeld dienen. Kijk naar concurrenten en kopieer daar onderdelen van waarvan jij denkt dat het goed is.

17. Niet experimenteren met advertenties

Experimenteren is leerzaam. Zonder experimenteren kom je er niet achter wat werkt of niet werkt. Als iets niet werkt aan je advertenties, moet je het kunnen vervangen door iets anders dat wel resultaten oplevert. Als je fatsoenlijke resultaten behaald met een bepaalde vorm van adverteren, dan kan je deze het beste bij de hand houden. Maar als je geen adequate resultaten krijgt, experimenteer dan met verschillende soorten advertenties. Op jacht naar een succesvolle advertentie.

18. Teveel informatie communiceren

Wanneer een bedrijf teveel informatie wil communiceren in één advertentie dan maken ze een van de meest voorkomende fouten: overbelasting van hun publiek. Bedrijven willen teveel informatie kwijt, zoals een logo, de locatie, de website, de slogan, de lijst met services, het telefoonnummer, sociale media kanalen en een bedrijfsomschrijving. Teveel informatie wordt vaak niet begrepen, wat resulteert in een verloren actie. Communiceer alleen noodzakelijk informatie voor een call-to-action.

19. Teveel cliché verkopen

Je kent ze wel: de clichés. “Beste service”, “geweldige klantenservice”, “altijd de goedkoopste” en ga zo maar door. Denk je dat dit de consument aanspreekt? Meestal niet. Vroeger werkte dit misschien, maar nu schrikt het eigenlijk alleen maar af. Service? Iedereen wil (goede) service (aanbieden). Het spreekt niet meer aan en het is niet onderscheidend. Zorg ervoor dat iets aanspreekt en vermijd clichés die iedereen kan gebruiken.

20. Niet frequent genoeg adverteren

Teveel bedrijven hebben slechts één advertentie en gaan dan gewoon achterover zitten en wachten tot de telefoon overgaat. Maar zo werkt het niet (meer). Bewezen is de kracht van herhaling. Mensen moeten je bedrijf herkennen en ook de binding voelen met de producten die aangeboden worden. Hierdoor zullen zij eerder overgaan tot het doen van een aankoop. Maar geloof het of niet: teveel adverteren is ook niet goed. Zorg voor een juiste balans met verschillende media.

© Bron: Promoboer

 


Rollup banners drukken