Je kent inmiddels zeker wel Tikkie van de ABN AMRO om bijvoorbeeld de rekening voor een etentje met vrienden te delen. Ook andere banken kennen betaalverzoeken. Zo'n betaalverzoek kun je óók naar je klanten sturen om sneller betaald te krijgen. Wat komt daarbij kijken?
Het is toch maar wat handig als je klant een factuur krijgt mét een betaalverzoek. Hij hoeft maar op de link te klikken en zijn internetbankieren wordt geopend en hij kan makkelijk, snel en veilig jouw factuur betalen. Volgens ABN AMRO wordt 48% van de Tikkies binnen één uur en 80% binnen 12 uur betaald. Dat is anders wat dan 30 dagen of langer op je centen moeten wachten…
Er zijn diverse apps waarmee je een betaalverzoek kunt doen. Tikkie is de bekendste. Verder hebben de meeste bekende banken ook een eigen app. Je opent de app, vult het bedrag in, voegt een omschrijving toe (factuurnummer) en mailt of deelt het met je klant. De klant klikt op de link die hij krijgt, en hij kan via iDeal betalen. We hebben de meeste banken voor jou op een rijtje gezet.
Tikkie is een product van ABN AMRO, maar iedereen kan de app gratis downloaden en gebruiken. Met Tikkie voor bedrijven kun je via een Tikkie-portal Tikkies versturen. Dit is echter uitsluitend beschikbaar voor ABN AMRO klanten. Ben jij hier geen klant, dan kun je alleen via je mobiel een Tikkie versturen.
Ook met Plink stuur je een betaallink naar je klant. Plink is een product van serviceprovider Mollie. Er moet per transactie betaald worden (bijv. iDeal € 0,29).
Via de bankieren-apps verstuur je betaalverzoeken versturen via sms, Whatsapp, e-mail en sociale media. Er geldt een maximum factuurbedrag van € 5.000. Je krijgt een melding als de klant betaald heeft.
Met de app van bunq is het mogelijk ongelimiteerd betaalverzoeken te versturen. De teksten van de berichten zijn echter niet aan te passen. Je maakt één betaallink aan die je naar iedereen door kunt sturen. De klant moet dan zelf het bedrag invullen. Deze app is dus minder geschikt om aan je factuur te koppelen.
Bij SNS, Triodos, Regiobank, ASN en Knab is het (nog) niet mogelijk om betaalverzoeken te sturen.
Alle apps werken met iDeal. De klant ontvangt jouw bericht met een betaalverzoek. Daarin is een betaallink opgenomen. Als de klant hierop klikt opent zijn internetbankieren en kan hij het openstaande bedrag voldoen. iDeal werkt met verschillende banken en serviceproviders samen.
Vooralsnog kun je alleen betaalverzoeken versturen via je mobiel. Dus niet via uw pc. Whatsapp, sms en sociale media. Verstuur je betaalverzoek via een van deze kanalen? Voeg dan als omschrijving het factuurnummer toe. De factuur moet je dan apart versturen. E-mail. Verstuur je jouw betaalverzoek via e-mail, stuur dan ook meteen de factuur mee. Maar op de mobiel is dat voor de meeste ondernemers niet mogelijk.
Kopieer dan de betaallink naar een eigen mailbericht, voegt je factuur (pdf) toe en dan verstuurt het naar je klant.
Niet alle klanten werken hetzelfde. Sommige ondernemers/bedrijven betalen maar een of twee keer maand en bij andere bedrijven moet de factuur geverifieerd en goedgekeurd worden. Kleinere bedrijven en zzp’ers kun je wel een betaalverzoek met de factuur meesturen. Grote kans dat er meteen betaald wordt. Nog beter is het om dit eerst goed af te spreken. Dat kan je kostbare tijd schelen.
Door een betaalverzoek naar uw klanten te sturen worden facturen eerder betaald. Vermeld wel het factuurnummer. Door de betaallink in een e-mail te kopiëren, kunt de klant meteen ook de factuur (pdf) meesturen. Spreek met grotere bedrijven de betaalwijze het beste af.