In deze coronatijd wilt u bijzonder op de kosten wilt letten, vooral als het gaat om dure reclamekosten. Hoe drukt u het beste zulke kosten om efficiënt te werk te gaan?
Er heeft ooit iemand gezegd dat de helft van zijn marketinggeld weggegooid geld was, hij wist alleen niet welke helft … In de praktijk blijft het lastig om de reclameopbrengsten te meten.
Overweeg in deze tijden reclame te maken via online media zoals Facebook en Google. U kunt heel nauwkeurig de doelgroep bepalen, uw budget vastleggen én de opbrengsten meten.
Zet de uitgaven van alle marketingkosten van 2019 én 2020 op een rij (in geld en als percentage van de omzet). Splits daarbij de uitgaven in vaste (bijv. websitehosting) en variabele/eenmalige kosten (bijv. advertentie-reeks in regionaal weekblad). Bepaal in welke kosten u dit jaar nog in kunt snijden en annuleer desgewenst deze activiteiten.
En voor 2021? Bepaal per uitgave wat de opbrengsten waren (2019/2020). Schat dit in. Overleg eventueel met uw personeel wat hun gevoel is, bijv. ‘Advertentie - slecht. E-mailcampagne - heel goed’. Zet dan een streep door de uitgaven die waarschijnlijk te weinig hebben opgeleverd.
Stilstand is achteruitgang. Helemaal geen reclame meer maken, zal ook tot minder klanten leiden. Een nieuwe website die meer van deze tijd is, kan misschien nog wel een tijdje wachten, maar de lancering van een nieuw product niet.
Lees hier wat experts vinden van reclame maken in Coronatijd.
Budget 2020. Trek van de gemiddelde kosten van 2019 en 2020 de niet lucratieve activiteiten af en tel daar de nieuwe activiteiten bij op. Bijv. nieuw product promoten - mailing naar alle klanten en relaties: € 2.500.
Of de opbrengsten nu goed of slecht te meten zijn, bepaal altijd eerst het doel dat u met uw reclamegeld voor ogen heeft. Dat kan prima door de u zelf de volgende vragen te stellen:
U kunt uiteraard ook de hulp van een reclamebureau inroepen.
Een goed reclamebureau …
U kunt een pitch, een bureaucompetitie uitschrijven, maar dat kost de deelnemers veel tijd en geld. Vaak worden voor de verliezende bureaus de kosten (deels) vergoed. Gebruik desgewenst de Pitch-code van de VEA. Die bevat vijf uitgangspunten voor een professionele pitch, maar u bent niet verplicht u hier aan te houden.
Ook onze Checklist Marketingkosten helpt u een stuk verder.
Wilt u in de marketingkosten snijden, bepaal dan eerst opnieuw uw marketingbudget én bepaal opnieuw uw doelstelling. Een reclamebureau kost weliswaar geld, maar kan u wel helpen met het optimaliseren van marketinginspanningen voor de komende tijd.
Afbeelding van athree23 via Pixabay