Met stip staat dit artikel op de eerste plaats. Dit artikel leidde tot ook tot vragen over de order afsluiten. Iets heel anders uiteraard. Onlangs hebben we daar nog goede tips over gepubliceerd. De afsluiting in een offerte staat eigenlijk net boven de handtekening. Maar al te vaak zijn dit nog steeds, ouderwetse, standaard afsluitingen met veel twijfeltaal. Terwijl de afsluiting de lezer juist in een positieve stemming moet brengen.
Een verkoopgesprek leidt tot een offerte, de offerte tot een order, de order tot een levering, de levering tot een factuur en de factuur … hopelijk tot een betaling. Té veel facturen in het mkb worden echter niet slecht betaald. Met tikkies en betaalverzoeken kun je sneller betaald krijgen.
Idealiter is je offerte een orderbevestiging en de klant hoeft alleen nog maar te ondertekenen. De praktijk is vaak echter weerbarstig. En je zult de zorgvuldig opgestelde offerte moeten opvolgen. Het artikel over dit thema is een klassieker. Veel ondernemers en verkopers zijn nog steeds op zoek naar goede tips. Jij ook?
Juridische tips worden altijd heel goed gelezen. Dat geldt ook voor dit artikel. Met een offerte doe je een schriftelijk aanbod en dat baseer je op de huidige situatie. Je zit dus niet te wachten om een opdracht te moeten uitvoeren waarvoor je tien jaar geleden een offerte voor hebt uitgebracht. Hoe lang zijn jouw offertes eigenlijk geldig?
Onderhandelen? Liever niet, want je hebt gewoon een faire prijs in je offerte opgenomen. Maar soms ontkom je er niet aan en zul je het ‘spel’ mee moeten spelen. Daarom besteden we hier van tijd tot tijd aandacht aan. Dit artikel scoorde in 2020 het beste in de rubriek ‘onderhandelen’.
Afbeelding van Prashant Sharma via Pixabay