U of jij? Het is een steeds weer terugkerende vraag die wij krijgen: kan ik nou beter u of jij in mijn offerte gebruiken. Een algemene regel is hier niet voor, maar waar moet je wel zeker rekening mee houden?
Een echte algemene regel is er niet (meer). Vroeger nog wel; toen was het per definitie altijd 'u'. In Duitsland en België is dat nog steeds zo, bij ons ligt het tegenwoordig wat genuanceerder. Leeftijd en leeftijdsverschil zijn belangrijke factoren. Ook wordt in de ene branche meer getutoyeerd als in de andere. En in de andere wordt meer gevousvoyeerd als in de ene ...
Misschien is er toch wel een algemene regel: je doet wat de klant wil/doet. Maar bij twijfel geldt: gebruik 'u'. Behalve als je perse wilt dat jouw bedrijf met 'jij' geassocieerd wordt.
Zo wil Ikea als jong bedrijf gezien worden. Zij richten zich ook met name op een jonge doelgroep en gebruiken steeds 'je' en 'jij' in plaats van ú'.
Een ook Jumbo gebruikt steevast 'jij' in hun communicatie.
Heb je een goed gesprek met de potentiële klant gehad en hebben jullie elkaar getutoyeerd? Je bent er 100% zeker van dat de klant 'jij' in de offerte op prijs stelt, gebruik dan ook 'jij'. Maar let op als je offerte bij de klant door verschillende mensen gelezen en beoordeeld moet worden. Dan is het vaak slimmer om toch 'u' te gebruiken en te voorkomen dat andere medewerkers bij de klant gaan denken dat jij en je contactpersoon 'vriendjes zijn, of zo ...'. Gebruik dan eventueel 'u' in de offerte en schrijf een apart begeleidend briefje gericht aan jouw contactpersoon, waarin je hem wel met 'jij' aanspreekt.