‘Public relations’ wordt het wel eens genoemd. U kunt daar dure bureaus voor inhuren. Maar u kunt ook gewoon kleinschalig aan de bekendheid van u en uw bedrijf werken. U zoekt dan als het ware de publiciteit een beetje op. Op termijn wordt u als dé specialist gezien. Dat noemen ze dan weer ‘personal branding’.
Uw product of bedrijf in de krant, in een vakblad of op tv. En nog gratis ook! De droom van iedere ondernemer. Niet alleen spaart gratis publiciteit uw reclamebudget, het geeft ook extra uitstraling. Als een journalist immers te spreken is over uw bedrijf, dienst of product, komt dat geloofwaardiger over dan wanneer u er vanuit uw bedrijf zelf positief over communiceert. Stuur regelmatig een persbericht en u vergroot de kans dat journalisten u opmerken.
Zorg voor nieuws … Een persbericht is voor een journalist pas interessant als er nieuws in staat. Iets is ‘nieuws’ als het actueel of ongewoon is. Of, als veel mensen er belangstelling voor hebben of als het bericht afkomstig is van een belangrijk persoon. Bent u een softwareleverancier en heeft u een pakket ontwikkeld dat Windows gaat vervangen, dan heeft u nieuws waarvoor alle dagbladen en de tv in heel Nederland in de rij staan. Heeft u een nieuw boekhoudpakket ontwikkeld, dan zullen vooral vakbladen interesse hebben. Maar als u bijvoorbeeld met uw medewerkers een ochtend koffie gaat serveren in het lokale bejaardentehuis, dan is dat al nieuws voor de lokale krant.
…of maak nieuws? Een verhuizing, een nieuwe collectie, een opvallende uitverkoop, een nieuw product, een verbouwing, stijgende omzetcijfers …het kan allemaal nieuws zijn. Misschien niet altijd landelijk, maar zeker lokaal. Het kan echter voorkomen dat u niet echt iets nieuws kunt melden, terwijl u toch in de pers wilt komen. U kunt dan nieuwswaarde creëren. Stel, u heeft een bedrijfsauto gekocht. Hiervoor loopt geen enkele journalist warm. U moet dus iets extra’s doen, waarmee u de aanschaf voor een journalist wél interessant maakt. Vergelijkt u de volgende koppen maar eens. De laatste twee maken grote kans geplaatst te worden, de eerste zeker niet.
Hoe krijgt u uw persbericht bij de redactie? Loop de uitgaven die voor u interessant zijn, zoals (lokale) kranten of vakbladen, eens door en zoek de namen van redacties op. Vaak staan e-mailadressen vermeld in het colofon. U kunt ook het Handboek Nederlandse Pers aanschaffen, waarin 9.000 namen en adressen van journalisten zijn opgenomen. Of kijk op MissMag waar u gegevens van (vak)bladen per doelgroep vindt. U kunt uw persbericht ook via een persdienst versturen. U e-mailt uw persbericht dan en de persdienst stuurt dit door naar redacties en journalisten. Zoek in Google op ‘persbericht versturen’ en u vindt er vele.
Vaak worden columns geschreven door bekende Nederlanders. Maar u kunt juist een bekende Nederlander worden door een column te schrijven! De kans dat u dit kunt doen in een nationaal dagblad is uiteraard niet zo groot. Maar in een lokale krant kan dit wellicht wel. Of in een vakblad? Een uitstekende manier om te werken aan uw naamsbekendheid en om u als ‘expert’ in ondernemen of op uw vakgebied te profileren.
Waarover kunt u schrijven? Als u een bijdrage aan een lokale krant of andere lokale uitgave wilt leveren, kunt u in het algemeen schrijven over ondernemerschap in uw stad of dorp. Waar loopt u als ondernemer tegenaan? Hoe lost u deze zaken op? Wat maakt u mee? Wat is uw mening over gemeentelijke verordeningen? De infrastructuur? De industrieterreinen?
Als ondernemer kunt u dus uw visie op (lokaal) ondernemerschap delen en daarmee lokaal ‘naam maken’. Maar u kunt het ook in een vakblad proberen. Verkoopt u golfartikelen, dan kunt u wellicht voor een golfblad een column schrijven. Heeft u een reclamebureau, dan kunt u in een reclamevakblad uw visie op direct marketing of webbanners delen. Bent u sportinstructeur … afijn, u voelt waar we heen willen.
Om wat voor reden dan ook kan een redactie niet op uw voorstel ingaan om een column van u op te nemen. Dat hoeft u er dan niet van te weerhouden alsnog te publiceren. Dat kan bijvoorbeeld via uw eigen website of via een e-mailing naar klanten of andere relaties. Maar u kunt ook een weblog (populair gezegd ‘blog’) starten. Dit is feitelijk ook een website, maar dan puur gericht op het delen van (actuele) informatie. Google eens op met het zoekwoord ‘blog’ en u vindt talloze uitstekende voorbeelden. Misschien komt u zelfs een bestaande blog in uw vakgebied tegen waaraan u een bijdrage kunt leveren?
“In het land der blinden is eenoog koning …” Een gezegde dat al snel opgaat voor ondernemers die zich enige tijd met hun vak bezig hebben gehouden. U heeft van alles met vallen en opstaan geleerd. Kleine details, waar anderen niet aan denken, heeft u opgelost. U heeft de beste manier gevonden om met fabrikanten of toeleveranciers om te gaan. Kortom, of u er zich van bewust bent of niet, u weet iets (en waarschijnlijk veel) dat anderen niet weten. Maak daarvan gebruik en geef spreekbeurten of presentaties. Een uitstekende manier om een naam in uw branche of lokale gemeenschap op te bouwen.
Eng? Begin klein. Tegenwoordig organiseert vrijwel iedere school wel een jaarlijkse bedrijfsdag voor leerlingen om zich op hun volgende stap te oriënteren. Een mooie manier om eens te testen of spreken in het openbaar u ligt. Bel eens enkele scholen bij u in de buurt en meld dat men u altijd kan vragen voor een spreekbeurt. Niet alleen op oriëntatiedagen, maar ook als onderdeel van een les, bijvoorbeeld maatschappijleer of economie. Bevalt het geven van spreekbeurten, dan kunt u ook een stapje hoger gaan.
Er zijn volop verenigingen en clubs die regelmatig iets voor leden organiseren. Ook die kunt u benaderen. Of misschien heeft een lokaal gemeenteraadslid ideeën of contacten om u op weg te helpen?
Misschien gaat het wel érg goed. Als uw spreekbeurten of presentaties aanslaan, kunt u het zelfs uitbreiden. Menig ondernemer wordt (vaak later in de carrière) min of meer fulltime spreker. Als u het voor elkaar krijgt een flinke zaal medeondernemers enthousiast en betrokken te krijgen, is het het overwegen waard om organisatie- of evenementenbureaus te benaderen. Dit zijn bureaus die continu op zoek zijn naar interessante programma-invulling voor (bedrijfs)bijeenkomsten. Als uw verhaal interessant genoeg is, nemen ze uw gegevens graag in hun database op.
Tip. Door spreekbeurten te geven zet u uw bedrijf én uzelf extra in de verf. U profileert zich als specialist. Er zijn mogelijkheden bij scholen en andere opleidingsinstituten, op vakbeurzen, ondernemersbijeenkomsten van ondernemersverenigingen, banken, enz.
Journalisten smachten naar nieuwtjes. Dus waarom biedt u ze niet? Doe een onderzoek - of laat het uitvoeren. Als u er verrassende resultaten mee behaalt, zal het u verbazen hoeveel gratis publiciteit u krijgt! Heeft u een bloemenzaak? Dan kunt u het aankoopgedrag onder allochtonen onderzoeken en dit koppelen aan de integratie in Nederland. Verkoopt u sportkleding? Dan kunt u onderzoeken of klanten roken en of zij vinden dat de overheid hen moet helpen hierbij te stoppen. Een uurtje brainstormen levert voor ieder bedrijf een idee.
Hoe voert u zo’n onderzoek uit? U kunt natuurlijk zelf aan de slag gaan. Heeft u een winkel, dan kunt u klanten bijvoorbeeld een enquête meegeven. Maar wordt het onderzoek complexer of heeft u zelf geen tijd, dan kunt u ook een stagiair inhuren of een student die een scriptie moet schrijven om af te studeren. Als er een mbo, hbo of universiteit bij u in de buurt is, kunt u daar informeren.
De volgende stap: uw kennis delen. Is het onderzoek afgerond en heeft u nieuwswaardige resultaten? Dan kunt u de pers opzoeken en proberen een artikel over uw onderzoek (en natuurlijk over uw bedrijf!) gepubliceerd te krijgen. Stuur vooral niet het gehele rapport naar de pers. Journalisten hebben geen tijd om dit te lezen. Maak een uittreksel en maak hiervan een persbericht. Dat kunt u naar lokale of nationale kranten sturen, maar ook naar tijdschriften die bijvoorbeeld over uw branche schrijven. En misschien zijn de resultaten van uw onderzoek ook interessant voor klanten en relaties? Stuur ze hierover dan een mailing. Dan komt u ook bij hen positief onder de aandacht, zeker als u er meteen een aanbieding bij doet.