We vinden het allemaal toch heel erg vanzelfsprekend dat als je in een webwinkel een product met een prijs wordt aangeboden en je klik op het winkelmandje en vervolgens op bestellen, dat je dan ook moet betalen?
Nou de Hoge Raad vindt van niet en vindt de tekst ‘bestellen’, ‘bestelling plaatsen’ of ‘bestelling afronden’ op de bestelknop niet voldoende duidelijk voor consument. Aldus een uitspraak van 9 oktober 2024 over twee zaken die de rechter aan de Hoge Raad had voorgelegd:
1. Opleiding dokterassistent (ECLI:NL:HR:2024:1366)
2. Bol (ECLI:NL:HR:2024:1355)
Volgens het Europese consumentenrecht moet uit de tekst op een bestelknop op niet voor misverstand vatbare wijze blijken dat de consument daardoor een betalingsverplichting aangaat.
Opgelet. Vooral als er wordt gekozen voor betaling achteraf kan dat voor u als leverancier wel eens tot problemen leiden.
Want soms krijg je als je het betaalproces stopt, tóch een bevestiging (bijvoorbeeld via e-mail) dat de bestelling geplaatst is (bijvoorbeeld in de webwinkel van de ANWB). Er wordt dan weliswaar niet geleverd omdat je niet betaald hebt, maar helemaal duidelijk is het dus niet.
Meestal moet een product (of dienst) ‘gekocht’ worden door het aan een kassamandje toe te voegen. Bol gebruikt dan de knop ‘Verder naar bestellen’, de Hema gebruikt achtereenvolgens de knoppen ‘Ga verder’ en ‘Naar betalen’ en Coolblue gebruikt ‘Ik ga bestellen’.
Wat kunt u nu het beste doen? Waarschijnlijk lopen de grotere bedrijven het meeste gevaar naar de rechter te moeten en speelt dit voor kleinere bedrijven allemaal een stuk minder. Toch adviseert Thuiswinkel.org om termen te gebruiken zoals:
Volgens een Duitse rechter blijkt ook dat uit de term ‘Kopen’ niet blijkt dat er sprake is van een betalingsverplichting, maar kopen is betalen toch?
Het zal voor kleinere bedrijven met een webwinkel allemaal zo’n vaart niet lopen, maar als u helemaal zeker wilt zijn dan kunt u het beste de term ‘betalen’ in uw bestelknop opnemen.
Afbeelding van Adrian via Pixabay