Organiseer een wedstrijd en prijsvraag

Event marketing - Top 100 van Reclame-ideeën

Organiseer een wedstrijd of prijsvraag

Iedereen vindt het leuk iets te winnen. Niet voor niets gaan er dan ook miljoenen om in de Staatsloterij en de Postcodeloterij! Zo groots hoeft u het natuurlijk niet aan te pakken. Maar wedstrijden en prijsvragen doen het altijd goed als promotiemiddel. U zorgt ervoor dat uw klanten vaker langskomen en het hoeft (vrijwel) niets te kosten.

Van kleurplaat ...

Het enige wat u hoeft te bedenken, is welke prijs u uitreikt en wat uw klanten moeten doen om deze te winnen. Als u slim bent, zorgt u er daarbij voor dat men nog eens bij u langs moet komen. Geef (ouders van) kinderen bijvoorbeeld een kleurplaat mee na een aankoop. Die kunt u heel eenvoudig zelf maken en kopiëren. Laat de kleurplaat voor een bepaalde datum weer in uw zaak inleveren en uw klant komt een tweede keer langs, terwijl hij of zij dat misschien niet van plan was. En wie langskomt, koopt misschien weer!

... tot slagzin

In plaats van een kleurplaat, kunt u natuurlijk ook een andere wedstrijdvorm aanbieden. Laat een slagzin afmaken. Laat uw product op een originele manier gebruiken (de mooist bewerkte jeans, het beste kiprecept) of organiseer zelfs een fysieke wedstrijd als u die mogelijkheid heeft (de lokale fietsenwinkel kan een fietswedstrijd houden, de bakker kan een taarten-bak-wedstrijd organiseren en een wijngroothandel kan een proefwedstrijd houden).

Daarnaast kunt u natuurlijk een wedstrijdformulier maken waarop men een of meer vragen juist moet beantwoorden. Misschien kunt u die vragenlijst uitbreiden met enkele persoonlijke vragen, zodat u direct een soort minimarktonderzoek doet. De keuze is aan u!

Waarop u moet letten

In principe mag u de wedstrijd of prijsvraag organiseren zoals u dat wilt. Let wel op de Wet op de Kansspelen. Deze zorgt ervoor dat u enkele beperkingen heeft: Zo heeft u in bepaalde gevallen een officiële vergunning nodig. Voor een kleinschalige lokale actie zal dat echter niet snel gelden. U heeft namelijk geen vergunning nodig als u aan de volgende voorwaarden voldoet.

  • De prijs mag geen hogere waarde hebben dan € 2.300.
  • De deelnemers moeten een prestatie leveren, die door een jury wordt beoordeeld op kwaliteit en/of originaliteit.
  • Geneesmiddelenfabrikanten en -verkopende partijen mogen geen prijsvragen uitschrijven die zijn gekoppeld aan koopverplichtingen. Andere productgroepen waar beperkingen voor gelden, zijn tabaksproducten, bankzaken, verzekeringen, boeken en drank.

Meer informatie over de wetgeving:

Kanspelautoriteit

Overheid.nl