Welke boodschap zet ik op mijn poster?

Media - Buitenreclame

Eigen wetten

Een aanplakbord of billboard kunt u vergelijken met een advertentie met een directe, compacte en simpele boodschap. Onderzoek heeft uitgewezen dat de combinatie van beeld en tekst zodanig moet zijn dat beide in twee seconden kunnen worden opgenomen. Moet dit gebeuren door voorbijrazende automobilisten dan heeft u maar 1,5 seconde. Het is dus een kwestie van optimaal aanwenden van de verschillende elementen van de aangeplakte reclame.

Wat zet ik erop?

De publicitaire componenten zijn de verkoopstimulerende tekst of slogan, de (aansluitende of sfeerscheppende) illustratie met afbeelding van het product of dienst, de merknaam, het logo, en eventueel de naam en het adres van de plaatselijke dealer.

De illustratie is het belangrijkste element

Als aandachtstrekker en in dienst van de gevoerde campagne. Om een maximaal effect te scoren, kan een illustratie het beste figuratief eruit zien en nauw aansluiten bij de aard van uw product of dienst. Wie auto’s verkoopt, kan dus het beste een auto tonen. De reclametekst moet opvallen en met de illustratie een grafisch en logisch geheel vormen. De voorkeur gaat hierbij uit naar een enkele, eenvoudige zin met één idee.

Tip. Zet de merknaam van uw product voor- of achteraan uw slogan en niet in het midden.

Een merknaam in het midden vereist teveel nadenken van de lezer. De slogan moet tevens bevestigend en uitnodigend zijn en mag geen vragen aan de voorbijgangers stellen of een oordeel uitlokken : ‘Waar ga je dit jaar heen met vakantie? Reisbureau Viasun vertelt het je!’ Houd de slogan zo kort en krachtig mogelijk. En maak het niet te moeilijk zodat iedereen de boodschap kan begrijpen.

Boven of onder?

Hiervoor bestaat de 5/8 ste regel. Plaats de tekst op vijf achtste van de totale hoogte van de affiche. In de bovenste helft dus. Op een in veel gevallen juiste en meest geschikte plaats. Automobilisten zien deze gemakkelijker en ook voetgangers kunnen hem waarnemen. Ook al staan er auto’s voor geparkeerd. Voetgangers zullen echter minder makkelijk naar boven kijken om een affiche te lezen. Denk er steeds aan dat reclame immers zo min mogelijk fysische of intellectuele inspanning van de consument mag vragen.

Snelle kleuren

Wanneer men maar twee seconden heeft om de aandacht te trekken, is het van belang om kleuren te gebruiken die heel snel waargenomen worden. Zo ligt de waarnemingssnelheid van

  • rood op 0,0226 seconde
  • groen op 0,0371 seconde
  • grijs op 0,0434 seconde
  • blauw op 0,0598 seconde
  • en geel op 0,0963 seconde.

 

Tip. Rood wordt dus 4x sneller gezien dan geel op een affiche.

Kleurencombinaties geven het volgende resultaat:

  • zwart op geel - 100
  • rood op wit - 90
  • groen op wit - 80
  • wit op rood - 70
  • geel op zwart - 60
  • wit op blauw - 50

 

De combinatie zwart op geel wordt veel gebruikt. Denk maar aan de Europese nummerplaten, de palen van de verkeerslichten, de taxi’s in de meeste landen, enz.

Tip. Ongeacht of u of uw reclamebureau een affiche ontwerpt, test altijd eerst of de boodschap wel begrepen wordt. Toon de boodschap gedurende twee seconden en ga na of men wel gezien heeft wat u ermee had willen zeggen.

Conclusie

De boodschap mag niet te veel inspanning vragen van voorbijgangers. Houd deze dus simpel met een creatieve vorm

Een affiche wordt waargenomen binnen de twee seconden. Zorg dus voor een creatieve doch eenvoudige boodschap en toon uw product. Kies zo mogelijk kleuren die snel opvallen


 

Afbeelding van Emilie Farris via Pixabay