Welke contactgegevens zijn verplicht voor een webshop

Online reclame maken

Enkele voordelen van een webshop zijn o.a. de online bestelling en de online betaling. Zónder dat daar persoonlijk contact bij komt kijken. En daar draait het in dit artikel om. Want er zijn regels voor het vermelden van de contactgegevens.

De regels

Sinds mei 2022 is het voor webshops verplicht om hun contactgegevens te vermelden:

  • naam waarmee je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK);
  • vestigingsadres waarop je ingeschreven staat bij de KvK;
  • e-mailadres;
  • telefoonnummer;
  • wanneer je bereikbaar bent (als u slecht bereikbaar bent);
  • je KvK-nummer;
  • je btw-nummer;
  • chat-mogelijkheid of andere online manieren om je te bereiken (als je die hebt).

 

Bovendien moeten de contactgegevens ergens op een makkelijke plaats te vinden zijn.

Door uw contactgegevens duidelijk te vermelden, schept je extra vertrouwen bij een (potentiële) klant en dat komt de verkoop ten goede.

Onderzoek consumentenbond

De Consumentenbond onderzocht een en ander bij 100 grootste webshops. Bij 84% vond men binnen enkele klikken het telefoonnummer. Bij de overige 16% was het telefoonnummer ergens op de website verborgen, maar werd het uiteindelijk wel gevonden. Bij slechts 37 webshops worden binnen gemiddeld 1,7 klikken zowel het telefoonnummer als het e-mailadres gevonden. De helft vermeldt het e-mailadres alleen ergens in de algemene voorwaarden en dat mag niet. Want de gegevens moet snel en makkelijk vindbaar zijn.

Deze cijfers hoeven uiteraard niet representatief te zijn voor de overige 84.000 webshops in Nederland.

Wat als je zelf de klant bent?

Als je als klant zelf met een webshop contact wilt opnemen en je vindt geen e-mailadres of telefoonnummer dan kun je twee dingen doen:

1. Stuur een brief. ACM Consuwijzer heeft onlangs een invultool gelanceerd waarmee je allerlei voorbeeldbrieven makkelijk naar je eigen situatie om kunt schrijven. Die brief kun je per e-mail of per post versturen. Wil je hiervan een bewijs, vraag dan via e-mail een ontvangstbevestiging of verstuur de brief aangetekend.

2. Doe melding. Meld het met een speciaal formulier bij ACM Consuwijzer. Je kunt daar ook vragen stellen en juridisch advies vragen.

3. Dien een klacht in. Wil je een klacht indienen en beschik je niet over contactgegevens, schakel dan de geschillencommissie waarbij de webshop eventueel is aangesloten (als dat zo is).

4. Hulp van ODR. Schakel het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting (ODR-platform) in. Deze kunnen u in contact brengen met de webshop en/of helpen met een alternatieve manier om uw probleem op te lossen.

Elke webshop is verplicht de link naar het ODR-platform te vermelden. Als ondernemer kunt u zich daar ook registeren en zo verder werken aan uw online betrouwbaarheid.

 

 

 

Foto door chepté cormani