Whitepaper Concurrentieanalyse

Concurrentie - Algemeen: mkb-reclame

Een concurrentieanalyse is waardevol maar lastig te verkrijgen

Gegevens met betrekking tot de concurrentie zijn van buitengewoon veel belang en heel waardevol, dat lijdt geen twijfel! De meeste bedrijven beschikken echter niet aan praktische mogelijkheden om dergelijke informatie te verkrijgen. Klanten kunt u vragen stellen en in de gaten houden; u kunt hun bedrijven bezoeken en daar oplettend om uw heen kijken. De kantoren en fabrieken van concurrenten blijven echter in de regel een onbekend gebied.

Maar... kunt meer dan u denkt

Maar ..., u heeft ogen en oren in uw bedrijf. Uzelf én uw medewerkers spreken dagelijks met klanten over die concurrerende bedrijven en over hun producten of diensten. U bent op de hoogte van de handel en ziet hun brochures en materialen. U treft wellicht collega-ondernemers en u ziet de vrachtwagens van de concurrentie, op weg naar de klanten. U en uw eventuele collega’s staan met beide benen middenin de markt, om zo te zeggen! De gegevens die u zelf verzamelt over uw concurrenten zijn minstens zo waardevol als de informatie die een afdeling marktonderzoek zou vergaren.

 

Download de whitepaper/checklist Concurrentieanalyse en maakt het u wat makkelijker ...