Zéér voordelig reclame maken

Top 100 van Reclame-ideeën

Met een beetje creativiteit is er allerlei voordelige reclame te bedenken. Wij hebben een aantal mogelijkheden ter inspiratie op een rijtje gezet. 

Idee 1. Gebruik uw auto

De kans is groot dat u een auto heeft. Misschien zelfs meerdere. Gebruik deze voor uw reclamedoeleinden! Overal waar u rijdt, verspreidt u uw reclameboodschap. En staat uw auto stil, dan lopen er altijd wel mensen voorbij waardoor u wederom reclame maakt. U kunt het letterlijk zo bont maken als u zelf wilt.

Van platte stickers tot chique letters. Natuurlijk kunt u uw auto volledig laten spuiten of bestickeren (aanbieders die dit voor u kunnen doen, vindt u door te googlen op ‘autobelettering’). U kunt tekst, illustraties of beide op uw auto plaatsen. Alleen op de zijkant of op het dak of zelfs over uw gehele auto. Maar niet iedereen is ervan gecharmeerd zich in een rijdende reclamezuil te verplaatsen.

Het kan dan ook veel subtieler én goedkoper. Laat bijvoorbeeld zonneschermen printen met uw logo, bedrijfsnaam of webadres. Deze kunt u eenvoudig verwijderen. Daarnaast kunt u uw webadres in luxe metalen letters op de achterzijde van uw auto bevestigen. Deze ‘metaalstickers’ vindt u in allerei soorten en maten op het internet. Dat geldt ook voor alle andere type 'autostickers'. Een laatste optie is reclame maken met de kentekenplaathouder. De meeste garages doen het, maar waarom zou u reclame maken voor uw garage? Laat een houder maken met uw eigen webadres en eventueel een slogan. Dan kan achteropkomend verkeer, zeker in de file, niet om uw boodschap heen.

Tip. Zet uw website onder op uw achterruit of op uw kofferbak. Dat wordt door velen gezien. Met een uitdagend websiteadres trekt u dan ook bezoekers. Denk maar aan Mannenonderelkaar.nl van Hartevelt of Watetenwevandaag.nl van Honig. Autoverhuurbedrijf van de Zwolle kan zo zijn website Vandezwolle.nl promoten, maar beter is Autoverhuurzwolle.nl. Dat wordt veel beter onthouden.

Idee 2. Maak van ieder papiertje een reclameboodschap

Ga eens na hoeveel papier u gebruikt

Briefpapier. Vervolgpapier. Facturen. Visitekaartjes. Inpakpapier. Kassabonnen. En, al dan niet van papier, misschien ook nog wel draagtassen. Stuk voor stuk potentiële reclamedragers die u niets of vrijwel niets kosten.

Draagtassen die zelfs een trend worden

De beroemde rode Dirk-tassen zijn een trend geworden, terwijl het voor de supermarktketen niet meer is dan een draagtas. Kledingzaak Cool Cat bereikte het in de jaren ’80 ook door steeds weer een nieuwe ‘coole’ cat op de plastic draagtas af te beelden, waardoor iedere scholier weer snel naar de winkel ging om met de laatste tas te kunnen pronken. Het ultieme dat u in reclame kunt bereiken! Gebruikt u draagtassen, kijk dan eens of u deze kunt inzetten als reclamemedium. Let op. Vanaf 1 januari 2016 zijn grote plastic tassen niet meer toegestaan. Zo wil de overheid zwerfvuil voorkomen. Gelukkig er zijn meer mogelijkheden.

Zijn deze mogelijkheden iets voor u?

  • Zet een aanbieding voor een herhalingsaankoop op uw factuur.
  • Print een reclameboodschap op de achterkant van kassabonnen.
  • Zet net even meer op visitekaartjes dan naam, functie en adresgegevens. Een slogan bijvoorbeeld? “Hét adres voor uw …” U kunt er ook de achterkant van het kaartje voor gebruiken.
  • Zet een reclameboodschap of de voordelen die u biedt standaard op de achterkant van brief- en vervolgpapier. Als u kiest voor een lichte letterkleur, drukt het niet door op de voorzijde. Met één kleur zijn de extra drukkosten bovendien te verwaarlozen.

Idee 3. Gebruik al die ruitenwissers!

Het is een beetje uit de mode geraakt

Flyers of coupons onder ruitenwissers plaatsen. Toch is het nog steeds een effectieve manier van reclame maken die maar weinig kost. U verplicht de ‘ontvanger’ immers uw flyer te pakken en te bekijken; deze komt niet vanzelf onder de ruitenwisser vandaan. Tijd om een vergeten ambacht weer in ere te herstellen?

Waar staan auto’s van uw klanten?

Een kleine flyer is snel gemaakt. U kunt zelfs deze zelf opmaken, printen en kopiëren. Dat zijn de kosten dus niet. Bedenk een aansprekende aanbieding en ga vervolgens op zoek naar plekken waarvan u denkt dat er auto’s staan van uw (potentiële) klanten.

Heeft u een klusbedrijf? Grote kans dat u slaagt op de parkeerplaatsen van Ikea en bouwmarkten in de buurt. Verkoopt u sportkleding? Dan zijn de lokale sportvelden een prima plek. En heeft u een winkel of restaurant in of nabij een lokaal winkelcentrum, dan hoeft u niet meer te doen dan even naar het nabijgelegen parkeerterrein te lopen.

Leuk voor studenten

U kunt natuurlijk zelf aan de slag met uw flyers, maar als u daarvoor geen tijd heeft, kunt u het ook door studenten of scholieren laten doen. Vaak hebben scholen een prikbord waarop u een oproep kunt achterlaten. Maar u kunt ook een oproep plaatsen in de supermarkt of bij het cafetaria bij u in de buurt. Of bij het populaire café waar u toch al meer mee samenwerkt?

Idee 4. Stimuleer meerverbruik

Als een klant uw product heeft gekocht, heeft u uw omzet gemaakt. Verdwijnt het product in de kast of in een la, dan is daarmee de kous af. Gebruikt uw klant uw product echter, dan is het een keer aan vervanging toe. Hoe meer u het gebruik stimuleert, hoe eerder dat moment zich voordoet.

Hoe u dat doet?

Organiseer een wedstrijd waarbij men de deelnamekaart (of een antwoord) pas krijgt als uw product is gebruikt. Bijvoorbeeld omdat deze op de bodem van de verpakking is te vinden. Of geef bijvoorbeeld aan dat de werking optimaal is als men uw product meerdere keren per dag gebruikt. Misschien werkt uw product minder goed na een bepaalde tijd? Dan kunt u dat aspect benadrukken.

Aanbod bij de eerste aankoop. Ook als de eerste aankoop (nog) niet is gebruikt, kunt u een herhalingsaankoop al stimuleren. Voeg bijvoorbeeld een kortingscoupon voor een herhalingsaankoop bij uw product? “U krijgt 25% korting als u binnen twee weken terugkomt.” Of geef een ‘vriendenbon’ mee waarmee kennissen, vrienden of familie van uw klant het product kunnen kopen?

Stuur een brief. Bij duurdere producten kunt u klanten na een bepaalde tijd ook een mailing, een brief sturen waarin u een speciaal aanbod voor een herhalingsaankoop doet.

Inspireer tot meerverbruik. Waarom denkt u dat u in de bouwmarkt overal klustips ziet? Precies: om te stimuleren dat u zelf aan de slag gaat. Met de producten van de bouwmarkt uiteraard. Ook u kunt gebruikstips geven om klanten tot meerverbruik te inspireren. Verhuurt u fietsen, dan kunt u een boekje met fietsroutes meegeven. Of geef recepten als u bepaalde ingrediënten verkoopt?

Idee 5. een héél goedkope spaaractie

Spaaracties werken

Maar ze bezorgen u ook extra werk. U moet spaarkaarten (laten) ontwerpen, zegeltjes of stempels laten maken en vervolgens bij iedere aankoop zo’n stempel of zegel plaatsen. Misschien houdt u het daarnaast ook allemaal nog in een computersysteem bij. Waarom zo moeilijk doen?

Laat klanten bonnen of facturen bewaren

Het gaat erom dat u bewijs wilt zien dat uw klanten bij u hebben gekocht. Laat u daar nu een kassabon of factuur voor hebben meegegeven! Wilt u dus een spaaractie organiseren, zonder alle rompslomp? Laat uw klanten dan weten dat ze hun kassabonnen moeten bewaren. Hebben ze een bepaald totaalbedrag uitgegeven? Dan kunnen ze de kassabonnen bij hun volgende aankoop inleveren en krijgen daarmee korting of een attentie. Daarop zijn varianten mogelijk:

  • alleen kassabonnen boven een bepaald bedrag;
  • vijf kassabonnen in een bepaalde maand;
  • alleen kassabonnen voor een bepaald product.

Alle gegevens die op de kassabon (of de factuur uiteraard) staan vermeld, kunt u gebruiken voor uw actievoorwaarden.

 

Idee 6. Gebruik uw personeelsadvertenties

Als u op zoek gaat naar nieuwe medewerkers, adverteert u daar waarschijnlijk voor. Uiteraard bestaat uw doelgroep dan uit mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Uw tekst moet dan ook op hen gericht zijn. Maar vergeet niet: uw (potentiële) klanten lezen ook mee!

Een kleine aanpassing is al voldoende

In uw advertentie beschrijft u uw bedrijf. Het is een kleine moeite hierin tekst op te nemen die ook (potentiële) klanten aanspreekt. Zo kunt u bijvoorbeeld vertellen dat u vol enthousiasme werkt voor klanten waar u erg blij mee bent, als bedrijf X, bedrijf Y en klant Z. Lezen deze klanten uw advertentie, dan voelen ze zich toch weer even extra gewaardeerd.

Maar ook nieuwe klanten kunt u met een klein zijstapje aanspreken. Geef bijvoorbeeld aan dat u hét bedrijf bent voor topkwaliteit glaswerk tegen een zeer lage prijs met extra service als breukgarantie en gratis transport (als u glazen levert, iets dergelijks gaat uiteraard voor ieder product op). Noem dus uw Unique Selling Points, oftewel de unieke verkoopargumenten waarom klanten bij ú moeten kopen. Het kost niets extra en wie weet wie er meeleest!

Idee 7. Vraag: “Anders nog iets?”

In marketingland heet het met een mooi woord ‘upselling’. Ergens iets bij verkopen dus. Het standaardzinnetje “Anders nog iets?” is het voorbeeld dat upselling het beste illustreert. Ieder bedrijf kan het, vooral als u er vooraf even goed over nadenkt.

Welke extra producten kunt u bieden?

Als uw bedrijf meer dan één product biedt, heeft u de potentie aan upselling te doen. Neem een bedrijf als Bol.com. Als u een boek bestelt, ziet u automatisch een selectie van “andere lezers bestelden ook …”. Dat is echt geen service waarmee men aardig voor u wil zijn. Het is alleen bedoeld om u te inspireren binnen het genre dat u koopt een extra bestelling te doen. Verkoopt u telefoons, dan kunt u headsets verkopen. Verkoopt u meubels, dan kunt u onderhoudsartikelen verkopen. Misschien doet u dit al? Dan is het alleen nog een kwestie van de klant overhalen die producten er ook werkelijk bij te kopen.

Maak pakketten of aanbiedingen

Het is voor uzelf eenvoudiger als u vooraf bedenkt wat u waarbij aan kunt bieden. Geef er een korting bij en u heeft een prachtig excuus “Als u nu deze fiets koopt, kan ik u een set fietstassen met 25% korting aanbieden”. Zo kunt u natuurlijk ook complete pakketten aanbieden.

Automerken zijn daarin een ster. “Nu met airco, MP3-speler, lichtmetalen velgen, getinte ramen, lederen bekleding en een dubbele uitlaat voor maar € 3.900,- meer!” Goed, ze geven wel wat korting, maar uiteindelijk verkopen ze toch heel wat meer dan alleen de standaardauto. Dus heeft u een kledingzaak, stel dan een zomerpakket samen. Schoenen, een T-shirt en een broek voor slechts …. En ook in de business-to-businessmarkt gaat het op. “Nu een complete kantoorinrichting voor slechts …”. Het werkt!

Idee 8. verzin niet alles zelf

Vrijwel iedere fabrikant of producent is afhankelijk van tussenkanalen om producten af te zetten. De consument kan immers meestal alleen bij de detaillist terecht, niet direct bij de fabriek. Tóch willen die fabrieken hun afzet bij de consument vaak enigszins kunnen beïnvloeden. Daarom ontwikkelen ze kant-en-klare acties voor de groothandel en detaillist. Maak er gebruik van!

Vraag naar standaardacties …

Chiquita, AEG, Philips … allemaal organiseren ze consumentenacties. Van spaarboekjes, online games en kleurplaatwedstrijden tot korting of cadeaus bij aankoop. Meestal kosten deze acties u niets en hoeft u er weinig anders voor te doen dan winkelmateriaal plaatsen of iets als een antwoordkaart bij aankoop meegeven. Om aan deze acties mee te doen, moet de fabrikant u wel kunnen benaderen. Daarom wordt vaak gevraagd om u aan te melden, zodat de fabriek over de juiste adresgegevens beschikt. Ook is het soms een voorwaarde dat u een bepaalde omzet maakt, voordat u aan acties mee mag doen. Bel de fabrikanten van uw producten eens en vraag of zij acties organiseren waaraan u deel kunt nemen?

… of om sponsoring?

U kunt het ook omdraaien. Misschien weet u zelf een manier om een bepaald product extra aandacht te geven. Bel ook dan de fabrikant eens. Als het een goede reclameactie is, maakt u best kans dat de fabrikant een bijdrage aan de kosten wil leveren of nog reclamematerialen heeft liggen die u bij uw actie kunt gebruiken.

Idee 9. Verstuur iedere e-mail met een slimme boodschap

Een sig-file is een afkorting voor ‘signature file’, oftewel ‘automatische handtekening’. Het is een tekstje dat u standaard onderaan de tekst van al uw e-mails kunt toevoegen, zodat u het niet iedere keer opnieuw hoeft in te typen. In de meeste gevallen is dat uiteraard ‘Met vriendelijke groet’ en uw naam en bedrijfsgegevens. U kunt ook verder gaan dan alleen het vermelden van uw naam en contactgegevens. Maak er reclame mee!

Een aantal ideeën

  • Voeg uw logo toe, waardoor u met ieder bericht bijdraagt aan de naamsbekendheid en herkenning van uw bedrijf (uw logo wordt hierdoor bijvoorbeeld in advertenties eerder herkend).
  • Vermeld in één zin wat u klanten biedt ‘Bedrijf X, voor de goedkoopste gereedschappen van Nederland’. U bevestigt dit nog eens bij uw klanten en als uw bericht wordt doorgestuurd, weet die ontvanger het ook.
  • Vermeld een speciale aanbieding en neem een link op naar een webpagina die meer informatie geeft “Nu een klopboormachine voor € 50,-, klik hier voor meer informatie”
  • Vermeld uw digitale nieuwsbrief “Als eerste de laatste aanbiedingen? Klik hier en meld u aan voor onze nieuwsbrief!
  • Geef aan dat u op datum X verhuist en vermeld de nieuwe adresgegevens alvast.

Zo maakt u een sig-file

Ieder e-mail softwarepakket werkt anders, maar als u even puzzelt, komt u er ongetwijfeld uit. Heeft u Outlook, dan doet u het volgende:

☞ Schrijf uw bericht in het kladblok van Windows (ook wel ‘notepad’, te vinden onder bureauaccessoires). Bent u geoefender, dan kunt u uw bericht ook in HTML opstellen en bijvoorbeeld een logo of plaatje toevoegen.

☞ Ga in outlook naar ‘extra’ en vervolgens naar ‘opties’ en kies voor ‘handtekeningen’.

☞ Klik het veld ‘handtekening aan alle uitgaande berichten toevoegen’ aan, klik daaronder het veld ‘bestand’ aan en zoek het bericht op dat u in het kladblok heeft opgeslagen.

☞ Uw sig-file is klaar en wordt nu automatisch aan ieder uitgaand bericht toegevoegd.

Idee 10. Laat u bekijken op youtube

YouTube is, simpel gezegd, een website waar iedereen filmpjes op kan plaatsen en waar iedereen deze filmpjes kan bekijken. Gratis. Combineer dat prettige woord, gratis, met maar liefst 200 miljoen (!!) unieke websitebezoekers per maand en er ontstaat een bijzonder reclamemedium. Enkele popsterren zijn al doorgebroken door hun talent aan de wereld te laten zien. Wanneer breekt u door?

Het werkt vrij simpel

U kunt een bedrijfsfilmpje maken en op YouTube zetten. Dat kan vele duizenden euro’s kosten als u er een professionele producent op zet, maar het kan ook niets kosten. Maak een filmpje met uw mobiele telefoon of camera? Filmpjes op YouTube trekken juist veel bezoekers als ze iets interessants laten zien, een saaie tot in de puntjes geproduceerde bedrijfsfilm doet dat meestal niet. Beelden in een hoge resolutie zijn bovendien toch te zwaar om op de website te zetten, dus de kwaliteit van het beeld is nog niet eens zo belangrijk.

Het gaat erom wát u laat zien

Geen interview met een saaie receptionist of een ellenlang relaas van hoe goed het bedrijf is, maar een interview met de grootste moppentapper van uw bedrijf. Geen beelden van de voorgevel van uw kantoor, maar van hoe uw producten in elkaar gezet worden. Het een zal wel werken, het andere niet. Gelukkig kunt u van alles proberen, het kost u toch niets!

Om nog even bij stil te staan

YouTube werkt met zoekwoorden. Iemand die naar Barbados op vakantie gaat en daarvan iets wil zien, zal dus ‘vakantie Barbados’ intypen. Bedenk eens welke woorden men zou intypen om uw filmpje te vinden en gebruik deze in de titel die u het filmpje geeft. Heeft u een restaurant in Amsterdam en richt u zich op buitenlandse toeristen, dan kan zo’n titel zijn “Best restaurant in the city center of Amsterdam”, uiteraard in het Engels, want de meeste buitenlanders beheersen geen Nederlands. Daarnaast kunt u actief mensen naar uw filmpje verwijzen, door bijvoorbeeld een link op te nemen in uw sig-file of door deze te vermelden op brieven of in folders.

Idee 11. Doe een gedurfde inruilactie

Hoe zorgt u ervoor dat uw klanten nog eens bij u terugkomen? Bied ze een inruilactie! Dat kan eenmalig, het kan doorlopend en de invulling kunt u zo gewaagd maken als u zelf wilt.

Gratis een nieuwe

Stel, u verkoopt dure maatpakken. U valt dan bijzonder op als uw reclameboodschap is: “Deze pakken blijven minstens twee jaar als nieuw. Maar kom over exact twee jaar terug en u krijgt écht een nieuw pak. Gratis!” De voorwaarde is dat de klant over exact twee jaar met het pak en de kassabon naar uw zaak komt en daar dan een nieuw pak krijgt.

Feitelijk geeft u dus 50% korting. Maar of iedereen daar aan zal denken? Bovendien bestaat de kans dat de mensen die wél komen, iets extra’s aanschaffen. In dit geval zijn ze bijvoorbeeld toe aan een nieuwe stropdas of aan een overhemd. Zo kunt u met een opvallende actie extra klanten trekken, terwijl het u uiteindelijk niet al teveel of misschien zelfs wel niets zal kosten.

Enkele andere ideeën

U hoeft natuurlijk niet iets gratis weg te geven en het hoeft ook geen twee jaar te duren. Heeft u een bloemenzaak? Laat uw klanten met de uitgebloeide bos terugkomen, deze inruilen voor een nieuwe en geef daarbij bijvoorbeeld 5% korting. Dat kan uiteraard een doorlopende actie zijn. Hetzelfde geldt voor jeans (“Versleten? Op de volgende 25% korting!”), serviesgoed (“Binnen twee maanden gebroken? Gratis omruilgarantie!”) en welk ander product dan ook.

Idee 12. probeer het eens!

De gemiddelde Nederlander wil waar voor zijn geld. Men wil garantie dat het goed is, men wil zekerheid dat het smaakt of men wil het vertrouwen hebben dat men het product weer terug kan brengen bij twijfel of spijt van de aankoop. Nieuwe klanten kennen u nog niet. Hoe zorgt u er dan voor dat u hen tóch over de drempel trekt? Door deze drempel zo laag mogelijk te maken!

Laat klanten het proberen

Als u zeker bent van de kwaliteit van uw product of dienst, kunt u nieuwe klanten best aanbieden het eerst te proberen. Zonder verplichtingen uiteraard. Verkoopt u badkamers? Zorg dan niet alleen voor een mooie showroom, maar ook voor een testruimte waarin uw verschillende douches en baden geprobeerd kunnen worden. Verkoopt u parket, geef klanten dan enkele planken mee om thuis te bekijken hoe de kleur staat. Heeft u een restaurant? Ga dan de straat eens op en geef voorbijgangers proefhapjes van voor- en hoofdgerechten. Niet voor niets geven grote merken als Knorr en Verkade vaak probeerverpakkingen van nieuwe producten weg. Het werkt!

Of bied garantie

U kunt uw klanten ook een garantie bieden. Ze proberen uw product dan niet vooraf, maar hebben de garantie dat als het ze toch niet bevalt, ze hun geld terug krijgen.

Dat werkt ook uitstekend bij diensten. Bent u freelance interim-manager? Bied dan aan dat u een dag meedraait waarbij u geen rekening stuurt als het niet bevalt. Iets dergelijks is ook mogelijk voor een uitzendbureau (“Bevalt de uitzendkracht na twee dagen niet? Dan geen rekening.”), koeriersbedrijven (“Niet op tijd afgeleverd? Dan betaalt u niets.”) of reclamebureaus (“Krijgt u niet minstens drie nieuwe klanten door onze actie? Dan is de actie gratis.”). Uiteraard kan zo’n garantie ook bestaan uit een gedeeltelijke teruggave van het geld, als u vindt dat “volledig gratis” te ver gaat.

Idee 13. Benut wachttijden

We wachten met zijn allen wat af. In de file, aan de telefoon of in de rij bij de kassa. Wie moet wachten, verveelt zich en laat zich graag entertainen of afleiden. Een ideaal moment om reclame te maken!

Gebruik telefoonwachttijden

Het is uiteraard nooit goed als u wachttijden aan de telefoon heeft. Maar gebeurt het toch, bied dan iets anders dan “er zijn nog vijf wachtenden voor u” of een saai muziekje. Vermaak uw klant of bied hem iets nuttigs. Laat bijvoorbeeld op het bandje inspreken welke diensten u allemaal nog meer levert. Of verwijs naar internet waar men sneller geholpen kan worden. Nog beter: geef aan dat u het jammer vindt dat men moet wachten en dat als de wachttijd langer is dan een X aantal minuten, u dit compenseert met een cadeautje. Geheid dat u een stuk vrolijkere klanten aan de telefoon krijgt!

Enkele andere voorbeelden

De meeste snelwegen zijn omringd door weiland. Kijk eens of u de eigenaar van een weiland bij u in de buurt kunt opsporen en vraag of u een reclamebord in zijn weiland mag zetten? Het kan ook verder gaan. Zet een jongleur bij het bord, voor extra vermaak en afleiding. Of richt het weiland in als trouwlocatie als u een bruidsmodezaak heeft. Grote kans dat u er ook nog (gratis) de krant mee haalt. Maar er zijn meer plekken waar mensen moeten wachten.

Bij pinapparaten op zaterdagmiddag bijvoorbeeld (geef ze een flyer: “Als u eindelijk uw geld heeft, belonen we uw wachten graag. Bij ons is uw geld twee keer zoveel waard, want u krijgt 50% korting met uw pinafschrift.”). En heeft u toevallig wachtrijen in uw zaak, zorg er dan in ieder geval voor dat u enkele aanbiedingen bij de kassa heeft staan. Een koopjesgrabbelton bijvoorbeeld. Afleiding voor de klant én extra omzet voor u!