Ook als u geen immense budgetten te besteden heeft, kunt u advies inwinnen bij een professioneel reclamebureau. Dat geeft niet alleen advies over hoe uw campagne eruit moet zien, maar ook over welke media u het beste kunt gebruiken om uw doelgroep zo effectief mogelijk te bereiken.
Van reclamebureaus bestaat vaak nog het beeld van gladde en dure jongens die al met hun factuur komen aandraven voordat ze ook maar iets gepresteerd hebben. Maar tegenwoordig gaan zij zeker voorzichtig en efficiënt met uw budget om. Kies altijd wel een bureau dat goed aansluit bij de vorm van uw project.
Reclamebureaus zijn er in alle maten, van klein tot groot en van algemeen strategisch adviserend tot sterk gespecialiseerd: business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C), thematisch, promotioneel, verpakkingen, evenementen, direct marketing, public relations, enzovoorts. Via internet vindt u snel een lijstje met reclamebureaus in uw regio.
Tip. Kijk vooral eerst op de eigen internetsite van de door u geselecteerde bureaus. Daar vindt u vaak een overzicht van recent werk dat u een goede indruk kan geven van de kwaliteit en het soort opdrachten dat het bureau verricht.
Tip. Bespreek met een twee- of drietal bureaus uw budget, uw opdracht en uw doelstellingen. Zo kunt u hen testen op strategie, creativiteit en de media die ze daarbij voorstellen. Een verkennend en vrijblijvend gesprek kan immers verheldering brengen en leiden tot een goede en vruchtbare samenwerking. Maak wel altijd vooraf goede afspraken over de kosten (eventueel in relatie tot het (eind)resultaat).
De ervaring leert echter dat dat meer tijd en energie kost dan in eerste instantie de bedoeling is. Vergelijk daarom de service en de kosten van een bureau eens met de tijd en de energie die u er zelf in zou steken.
Media-exploitanten werken veelal met een bureaukorting voor mediareserveringen die via erkende reclamebureaus lopen (voor Nederlandse media is deze korting vaak 15%). Het is gebruikelijk dat een bepaald deel hiervan ten goede komt van u als adverteerder en dat een deel voor het reclamebureau is, als vergoeding voor de gedane zaken. Deze zaken kunnen bestaan uit het onderhandelen, het maken van afspraken, de mediareservering(en), het vervaardigen van mediabegrotingen en de administratieve afhandeling(en).
Tip. Maak, indien u de mediareservering en ordering via een reclamebureau laat lopen, altijd vooraf schriftelijke afspraken over het kortingspercentage dat u als adverteerder/opdrachtgever retour krijgt (ook wel retourcommissie genoemd). Zo kan hier tijdens het proces geen verwarring over ontstaan.
Tip. Als u rechtstreeks met een media-exploitant (zoals een uitgever van een krant) zakendoet, dan komt u dus niet in aanmerking voor de bureaukorting (deze geldt alleen voor erkende reclame- en communicatiebureaus). U kunt uiteraard wel zelf proberen korting te krijgen. Volgens Marketing Tribune is er sprake van een erg groot verschil tussen de bruto- en nettomediabestedingen (het verschil is de korting): maar liefst 40%! Bij de dagbladen zou de korting gemiddeld 32% en bij radio en tv zelfs 45% en 51% zijn. De hoogste kortingen zullen wel weggelegd zijn voor de grote multinationals met enorme reclamebudgetten, maar waarschijnlijk zijn er voor u ook nog voldoende mogelijkheden.