Mensen doen zaken met mensen. Daarom is het slim om voor op je website een bedrijfsomschrijving (over ons) te maken die je toekomstige klanten, mensen dus, aanspreekt. Dat is nog niet zo makkelijk. Met onderstaande checklist krijg je voor jezelf meer duidelijkheid.
Over ons - waarom is dat belangrijk?
Een persoonlijke, unieke en authentieke uitstraling zorgt voor meer transparantie, vertrouwen en geloofwaardigheid bij de (potentiële) klant. Bovendien krijg je eerder klanten die ook bij jou en je onderneming passen. En dus ook minder klanten waar je eigenlijk helemaal geen zaken mee had willen doen. Een dergelijke bedrijfsomschrijving kun je toepassen op je website en in bijvoorbeeld je bedrijfsbrochure.
De aanpak voor een goede bedrijfsomschrijving / over ons
Voordat je in de pen kruipt (op je toetsenbord begint te slaan…) kun je het beste een aantal keywords (geen zoekwoorden…) en korte zinnen vastleggen die goed bij je onderneming passen. Onderstaand drie hulpmiddelen, drie checklists, die je hierbij van dienst kunnen zijn.
1. Jij en je onderneming, dat gaat over ons
Onderstaande vragen hoef je echt niet allemaal te beantwoorden. Het is wel de bedoeling dat het je verder helpt met het maken van je ondernemingsprofiel. Noteer keywords en korte zinnen die in je opkomen meteen en streep pas daarna zaken weg die je in tweede instantie minder bij je onderneming vindt passen. Dat wordt de basis van je bedrijfsomschrijving.
- Wat maakt jullie uniek?
- Wat maakt jullie anders?
- Hoe omschrijf je jullie bedrijfsidentiteit?
- Hoe werken jullie?
- Wat doen jullie anders?
- Hoe zijn jullie georganiseerd?
- Waarom doen jullie de dingen zoals jullie ze doen? WHY SIMON SINEK
- Wat is jullie visie?
- Wat is jullie missie, mission statement?
- Wat is jullie personeelsbeleid?
- Hoe zien werknemers de leiding van de onderneming? Als bazen, collega’s, nerds, vakkundige experts, vrienden, …. ?
- Hoe kijken werknemers tegen overwerk aan?
- Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
- Wat is de vergadercultuur?
- Werken jullie agile, lean, ….?
- Wat zijn jouw managementkwaliteiten als leidinggevende?
- Waar ben je sterk in en waar scoor je minder goed in?
- Hoeveel tijd besteed je aan werknemers?
- Wat zijn de pluspunten van je onderneming?
- Waarin zijn jullie minder goed dan andere bedrijven?
- Omschrijf je bedrijf in keywords? Wees zo specifiek mogelijk.
- Omschrijf de bedrijfscultuur
- ........................................................................
2. Dit helpt wellicht ook
Het volgende is ook nog een goede manier om er tegenaan te kijken:
- Wie zijn we?
De belangrijkste vraag om je te stellen als je nadenkt over je bedrijfsomschrijving. Zie ook bovenstaande vragen om hierover eens na te denken.
- Wat doen we?
Omschrijf welke diensten en/of producten het bedrijf aanbiedt. Ook nu belangrijk: waarin zijn jullie uniek en wat doen jullie anders? Hoe verlenen jullie service en support? Hoe lang moet een klant gemiddeld wachten op antwoord op een vraag? Denk hier ook aan keurmerken, certificaten, gewonnen prijzen, hoe lang klanten gemiddeld klant zijn, enz.
- Waar werken wij?
Omschrijf waar en hoe jullie gevestigd zijn. Dat zegt vaak ook al veel over de manier waarop je zaken wilt doen. Dus waarom zijn jullie daar gevestigd en hoe hebben jullie het ingericht? Bovendien blijkt dat mensen graag zakendoen met ondernemingen uit de eigen omgeving.
- Waarom en wanneer?
Omschrijf waarom en hoe je ooit bent begonnen je bedrijf. Dus de geschiedenis van je onderneming.
3. En dit geeft ook wel verrassende inzichten
GITP Nederland heeft 8 verschillende organisatieprofielen omschreven met elk een aantal persoonlijkheidskenmerken. Wat past het best bij jouw onderneming? (note: de genoemde kenmerken zijn genoemd door respondenten in een onderzoek; een specifiek kenmerk kan best bij diverse profielen voorkomen).
1. Entrepreneurial company
De onderneming
- Ondernemend
- Snel
- Goed zichtbaar in de markt
- Innovatief en voorlopend op concurrenten
- Goed in staat om in te spelen op veranderingen
- Crisisbestendig
De mensen
- Ondernemend en initiatiefrijk
- Veerkrachtig en flexibel
- Extravert en stabiel van aard
-
2. Innovative company
De onderneming
- Vernieuwend
- Innovatief
- Komen afspraken na en deadlines worden gehaald
- Betrouwbaar
- Degelijk
- Toekomstgericht
De mensen
- Planmatig
- Betrouwbaar
- Gedreven
- Creatief
- Innovatief
3. Caring company
De onderneming
- Zorgzaam
- Samenwerking en synergie staan voorop
- Onderlinge betrokkenheid is groot
- Stabiele factor in de maatschappij
De mensen
- Eerlijk
- Ondersteunend
- Betrokken
- Totaal niet arrogant, autoritair of dominant
4. Consulting company
De onderneming
- Marktgericht
- Prestigieus
- Stijlvol
- Ondernemend
- Extravert
- Netwerken van belang
- In staat te adviseren
De mensen
- Eerlijk
- Ondersteunend
- Betrokken
- Creatief
- Elegant
- Houden van uitdagingen
- Wars van arrogant en dominant gedrag
5. Creative company
De onderneming
- Vernieuwend
- Ondernemend
- Never a dull moment…
- Er is reuring
- Het bruist van energie
De mensen
- Ondernemend
- Initiatiefrijk
- Creatief
- Flexibel
- Houden van uitdagingen
6. Competent company
De onderneming
- Koersvast
- Beheersmatig
- Behoudend
- Afspraak is afspraak
- Continuïteit en degelijkheid zijn belangrijk
- Uitvoerend bedrijf
- Gericht op lange termijn resultaat
De mensen
- Planmatig
- Betrouwbaar
- Gedreven
- Evenwichtig
- Creatief
- Innovatief
- Pioniersgeest
7. Networking company
De onderneming
- Externe georiënteerd
- ‘Buiten gebeurt het’
- Vernieuwend
- Flexibel
- Vernieuwende offline en online communicatie
De mensen
- Ondernemend
- Initiatiefrijk
- Gedreven
- Innovatief
- Flexibel
8. Classical company
De onderneming
- Degelijk
- Gericht op het garanderen van kwaliteit
- Innovatie en marketing op tweede plaats
- Lange termijn doelstellingen belangrijk
- Nakomen van afspraken
De mensen
- Planmatig
- Betrouwbaar
- Gedreven
- Evenwichtig
- Gedegen
- Handelen weloverwogen
Waarvoor te gebruiken?
Een weloverwogen bedrijfsomschrijving of bedrijfsprofiel kan als basis dienen voor allerlei plekken waar je iets over je bedrijf wilt vertellen. Denk aan o.a.
- de over ons-pagina op je website of webshop;
- websites waar je bedrijf vermeld staat (gemeentegids, netwerkclub, enz.);
- een vacaturetekst;
- een advertentie;
- andere media zoals kranten, magazines, e.d.;
- je businessplan of een update daarvan,
- briefings aan reclamebureaus, investeerders, banken, enz.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay