De klant heeft ‘ja’ tegen je offerte gezegd en begint dan alsnog te twijfelen. We noemen dat cognitieve dissonantie. Geen probleem of doe je er wat aan?
Ken je dit gevoel? Je komt thuis van een middagje shoppen en hebt je laten verleiden tot het kopen van broek of jurk. Het wat eigenlijk iets te duur, maar wel heel mooi. Thuis gekomen begin je echter wat te twijfelen. Heb ik niet te impulsief gehandeld? Wat het wel slim om naar de verkoper, vriend of vriendin te luisteren? Staat me dit echt wel goed? Dit onbehaaglijke gevoel dat je niet zeker weet of deze aankoop wel de beste keuze is, noemen we cognitieve dissonantie. Dat kan ook ontstaan als de klant jouw offerte heeft geaccordeerd.
Dit onbehaaglijke gevoel kan verschillende oorzaken hebben:
De klant heeft dus last van een tegenstrijdigheid tussen zijn kennis, zijn verwachtingen ten opzichte van zijn huidige ervaring. Hij heeft dus als het ware nú (ná de aankoop) een andere mening dan voorheen (tijdens de beslissing) Dit leidt tot een psychologisch spanningsveld, ook als dat misschien volgens jou helemaal niet terecht is. Je loopt als leverancier dan gevaar op klachten en negatieve publiciteit. Cognitieve-dissonantiereductie. Vaak zal de klant zijn gedrag (de aankoop of bestelling) achteraf proberen te rationaliseren; goed te praten. ‘Zoveel geld is het niet. Ik kon echt niet meer zonder.’ Of hij/zij vraagt naar goedkeuring van bijvoorbeeld een partner of een vriend(in): ‘Hoe vind je mij dit staan? Het is voor het feestje van …’.
Verklein de kans op cognitieve dissonantie en houdt de klant tevreden.
Onderzoek. Dissonantievermindering werkt verkoopbevorderend en leidt tot klantenbinding. Voor een Amerikaans onderzoek werden kopers van koelkasten gebeld of kregen ze een brief om dissonantie te verminderen. De uitkomsten waren verrassend. De kopers die een brief ontvingen waarin ze met hun aankoop werden gefeliciteerd, voelden minder dissonantie na de koop, hadden een positievere houding ten opzichte van de leverancier en waren eerder geneigd weer bij dezelfde winkel te kopen dan degenen die niet zo’n brief kregen. Telefoneren bleek daarentegen een averechts effect te hebben. Klanten voelden zich door het onverwachte telefoontje lastiggevallen of dachten dat de leverancier met het telefoongesprek een bijbedoeling had. Er zijn verschillende manieren waarop u dissonantie tot een minimum kunt terugbrengen.
Voorkom dat je klanten een onbehaaglijk en onzeker gevoel krijgen na het accorderen van je offerte, doe hen te bevestigen in hun aankoop: “Gefeliciteerd met uw goede keuze”. Dit leidt tot sterke, positieve houding en tot een hogere klantloyaliteit.