De Nederlandse Reclame Code bevat regels waar reclame-uitingen aan moeten voldoen. De Code bestaat uit twee delen: een algemeen en een bijzonder deel. Het algemene deel bevat regels waaraan álle reclame-uitingen voldoen, dus ook de reclame van kleine adverteerders. De bijzondere regels gelden voor reclame voor specifieke producten en diensten, zoals alcohol en tabak.
In de Code wordt onder reclame verstaan:
‘Iedere openbare en/of systematische directe of indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder, al dan niet met hulp van derden’.
Vormen van reclame zijn bijvoorbeeld telemarketing, verpakkingen en etiketten, advertenties en direct marketing. De Code wordt opgesteld door de Stichting Reclame Code.
Er is middels de Reclame Code gekozen voor zelfregulering en dat is een vorm van ‘soft law’. Het is dus géén wetgeving, alhoewel in het bijzondere deel van de Code wel verwezen kan worden naar wetgeving.
Zelfregulering is een systeem waarbinnen álle adverteerders zélf verantwoordelijkheid nemen om te voldoen aan de regels die de Reclame Code stelt. Oók kleine adverteerders dus. Als een (kleine) adverteerder de Code niet naleeft, kan hierover geklaagd worden bij de Reclame Code Commissie en hoger beroep is mogelijk bij het College van Beroep. Er kunnen vervolgens boetes worden uitgedeeld.
De complete reclamecode is terug te vinden op de betreffende website. De belangrijkste regels zijn:
Het allerbelangrijkst. De regel die als belangrijkste wordt beschouwd is dat reclame niet oneerlijk mag zijn. Reclame is oneerlijk als zij in strijd is met de vereisten van professionele toewijding en dat zij het (economische) gedrag van de gemiddelde consument niet mogen of kunnen verstoren. Misleidende en agressieve reclame zijn sowieso ‘oneerlijk’.
Zoals gezegd bestaan er ook allerlei bijzondere regels. Bijvoorbeeld voor tabak, alcohol, personenauto’s en reizen. Maar ook voor brievenbusreclame, telemarketing, enz. Check altijd of uw reclamecampagne(s) onder een van de deze regels vallen.
De Nederlandse Reclame Code is gebaseerd op zelfregulering en wordt gezien als ‘soft law’. Er kan in de code naar de wet verwezen worden, maar adverteerders (ook kleine) dienen zich sowieso aan zowel het algemene als bijzondere deel van de code te houden.
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay