Strooien met flyers en strooifolders

Printreclame - Guerilliamarketing

Over flyers, strooifolders, leaflets, folders en brochures

Een flyer is een ongevouwen bedrukt stuk papier. Omdat deze meestal wordt uitgedeeld of aan de kassa wordt verspreid, is deze vaak van een handzaam formaat; A5 of een half A5, maar zelden groter dan A4. Een flyer, ook wel leaflet genoemd, kan eenzijdig of tweezijdig bedrukt zijn.

Een folder is een dubbelzijdig bedrukt vel papier, dat een of meerdere keren gevouwen is (‘to fold’ is Engels voor vouwen). Een vel papier dat eenmaal is gevouwen, kent in feite vier pagina’s.

Een brochure bestaat uit meerdere dubbelzijdig bedrukte vellen papier, die op een of andere wijze gebonden of geniet zijn.

De flyer of strooifolder

Een flyer, ook wel ‘strooifolder’ genoemd, is vaak eenzijdig bedrukt en hoeft absoluut niet veel te kosten. Met een beetje zoeken op internet vindt men al gauw 5.000 A6-flyers (eenzijdig full colour bedrukt) voor ca. € 75,-. Door de lage kosten kunnen ze dus al snel overal worden weggegeven.

De mogelijkheden

Strooifolders of flyers kunnen op veel manieren worden verspreid, bijvoorbeeld in het draagtasje bij een klantaankoop. Of als bijlage bij een mailing (door het lage gewicht heeft het zelden invloed op de portokosten). Maar flyers kunnen natuurlijk ook op een stapeltje of in een bakje bij de kassa of receptie liggen.

Een andere mogelijkheid is om ze door promotieteams uit te laten delen op drukke plekken (zoals winkelcentra, strandboulevards, beurzen, evenementen, enz.) of ze onder ruitenwissers van auto’s te plaatsen op parkeerplaatsen waar uw doelgroep komt. Met andere woorden: u kunt de straat gebruiken ...


Kortom: de mogelijkheden zijn legio, net als de boodschap die ermee gecommuniceerd kan worden.

Het bereik

Het bereik van flyers is natuurlijk volledig afhankelijk van het verspreidingsgebied, de verspreidingslocaties en de verspreidingstactiek. Stel, er worden flyers uitgedeeld aan alle bezoekers op de Facilitair Vakbeurs in de Brabanthallen in Den Bosch, dan is het bereik ongeveer even groot als het aantal beursbezoekers op die dag.

Enkele tips

  • Check drukprijzen op internet.
  • Hanteer de aloude AIDA-formule: Attention - Interest - Desire - Action
  • Schreeuw om aandacht. In tegenstelling tot bv. een e-zine of uw website mag u in een flyer opvallende kleuren, slogans en kernachtige ­zinnen gebruiken. Zorg wel dat hij aansluit bij uw bedrijf(scultuur).
  • Beeld plus tekst. Tekst en beelden moeten elkaar niet alleen aanvullen, maar ook ver­sterken.
  • Zet aan tot actie. Zorg ervoor dat uw flyer doet wat hij moet doen. Meer bepaald: klanten lokken. Maak hem ‘uitnodigend’ en vergeet niet om uw contactgegevens te vermelden.

Wanneer inzetten?

Vanwege de lage kosten zijn flyers of strooifolders een prima communicatiemiddel voor MKB-bedrijven. Er is bovendien veel meer mee mogelijk dan alleen het aanbieden van uw product of dienst.