Je klant vraagt een offerte aan en is dus van plan geld uit te geven. Dat doet pijn en daarom is een positief gevoel bij je offerte van groot belang. Vijf tips voor een positief gevoel ...
Het lijkt een overbodige vraag: “Waarom is een positief gevoel bij offerte belangrijk?” Toch is het interessant om te weten wat er in de hoofden van klanten gebeurt. Zij hebben een offerte aangevraagd en zijn dus bereid om geld uit te geven. Máár… geld uitgeven doet pijn. Onderzoek: geld uitgeven doet pijn. Aan de Amerikaanse universiteiten Carnegie Mellon, Stanford en MIT gaven onderzoekers aan een aantal deelnemers elk twintig dollar. Ze mochten dit geld houden of uitgeven. Vervolgens kregen ze productafbeeldingen te zien terwijl hun hersenactiviteit met een MRI-scanner werd gemeten. En wat bleek? Bij het zien van het product, bijvoorbeeld een doos luxe bonbons, werd het genotscentrum van het brein zichtbaar actief. Als men dan de prijs van het product te zien kreeg, werd de zogenaamde insula actief: die is betrokken bij pijnervaringen en emoties als afkeer, angst, woede, e.d.
Betalen doet pijn en dat begint al bij het zien van de prijs.
Je kunt proberen de pijn van het geld uitgeven te verkleinen. Je kunt de prijs kleiner laten lijken, de prijs ankeren (sandwichmethode), de begeerte aanwakkeren en/of proberen een positief gevoel te geven bij je offerte.
De ideale offerte geeft het meest positieve gevoel. Daarvoor zou je alle offertetips op deze website kunnen bestuderen… De top 4 voor een positief gevoel is de volgende:
Als je offerte een positief gevoel oproept, maak je meer kans om ook de opdracht binnen te halen.
Afbeelding van Luisella Planeta Leoni via Pixabay